لینک های دسترسی

Breaking News

دولت عراق: خلافت داعش در موصل پایان یافت


در نبردهای موصل هزاران غیرنظامی کشته و مجروح گردید
در نبردهای موصل هزاران غیرنظامی کشته و مجروح گردید

نظامیان عراقی می گویند که مسجد تخریب شدۀ النور در موصل را که سه سال قبل، ابوبکر البغدادی، خلافت خود را از آن اعلام کرده بود، تصرف کرده اند.

مقامات عراقی انتظار دارند در چند روز آینده شهر موصل را از کنترول گروه دولت اسلامی یا داعش به طور کامل به تصرف خود بیاورند. به گفتۀ مقامات عراقی، داعش حال فقط چند منطقۀ محدود را در شهر کهنۀ موصل در کنترول خود دارد.

تصرف مسجد النور که قدامت ۸۵۰ ساله دارد و هفتۀ گذشته از سوی تندروان داعش تخریب گردید، به مثابۀ یک پیروزی بزرگ نمادین برای قوای عراقی پنداشته می شود، زیرا ابوبکر البغدادی، رهبر این گروه، به تاریخ چهارم جولای ۲۰۱۴ از آنجا اعلام خلافت کرد.

یحیی رسول، یک جنرال نظامی عراق، گفته است که "دولت تخیلی داعش" در موصل خاتمه یافته است.

هزینه بلند

در صورت که شهر موصل به صورت کامل از تصرف تندروان داعش بیرون شود، نیم از قلمرو خلافت داعش از بین خواهد رفت. در حال حاضر، جنگجویان داعش قلمرو هایی را در جنوب و غرب موصل در کنترول خود دارند. پایتخت داعش در شهر رقۀ سوریه نیز تحت محاصرۀ ائتلاف کرد ها قرار دارد، کرد های که از حمایت ایالات متحده برخوردار اند.

هزینه پس گیری شهر موصل از نزد تندروان داعش بی نهایت هنگفت بوده است. علاوه بر تلفات نظامیان، هزاران غیر نظامی در جنگ این شهر کشته شدند.

حدود ۹۰۰ هزار نفر که تقریباً نیم از جمعیت شهر موصل قبل از آغاز عملیات نظامی بر آن شهر را تشکیل می داد، از خانه های شان بی جا شدند و در کمپ های بی جا شدگان و دوستان و خویشاوندان خود در سایر مناطق عراق به سر می برند.

کسانیکه در جنگ شهر موصل گیر مانده اند، با گرسنگی و محرومیت دست و پنجه نرم کردند و هزاران تن آنان کشته و زخمی شدند.

ائتلاف به رهبری ایالات متحده به قوای عراقی کمک هوایی و زمینی فراهم می کند تا سایر مناطق را که هنوز هم در تصرف تندروان داعش قرار دارد، آزاد گردد. اما بیرون راندان تندران بسیار دشوار است، زیرا آنان در بین غیر نظامیان موضع گرفته اند و از مردم به مثابۀ سپر انسانی استفاده می کنند.

نظامیان عراقی می گویند که در یک هفتۀ گذشته، شمار زیادی از تندروان داعش در شهر کهنۀ موصل کشته شدند، اما حدود ۳۵۰ تن از تندروان داعش هنوز هم در شهر کهنۀ موصل مصروف جنگ استند.

XS
SM
MD
LG