لینک های دسترسی

Breaking News

نشست اضطراری کشورهای اسلامی در پی حملات اسراییل بر غزه 


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

در حالیکه غزه شب و روز خونین دیگری را پشت سر گذاشت و ۲۶ فلسطینی دیگر، اعم از زنان و کودکان، در اثر حملات هوایی اسراییل جان باختند، سازمان همکاری‌های اسلامی امروز ۱۶ می (۲۶ ثور) در مورد وضعیت، نشست اضطراری را برگزار کرد.

ریاض مالکی، وزیر خارجهٔ ادارهٔ خودگردان فلسطینی حملات اسراییل بر غزه را "بزدلانه" خواند.

او گفت: "ما باید به الله بگوییم که تا آخرین روز مقاومت خواهیم کرد. ما با اشغال درازمدت رو به رو استیم و این اصل مشکل است. علیه فلسطینی‌ها بدون هیچ عواقبی جنایات صورت می‌گیرد."

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجهٔ ترکیه نیز با انتقاد شدید از اسراییل گفت: "اسراییل به تنهایی مسوول تنش‌های اخیر در شرق بیت المقدس، کرانۀ غربی و غزه است. اسراییل هشدار‌های هفتهٔ گذشته ما را نادیده گرفته است."

اتحادیۀ عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد این که فلسطینی‌ها باید یک کشور مستقل داشته باشند، نظر مشترک دارند، اما برخی از اعضای این سازمان‌ها بر اساس "توافقات ابراهیم" با اسراییل روابط شان را عادی ساخته اند.

وزیر خارجهٔ ترکیه بر بحرین و امارات متحدهٔ عرب برای معامله با اسراییل انتقاد کرده گفت که "برخی از کشورهایی استند که قطب‌نمای معنوی شان را گم کرده و صدای شان را به حمایت از اسراییل بلند کرده اند".

با اینحال، شماری از کشورهای شامل در توافقات ابراهیم، به شمول امارات متحدۀ عرب و بحرین با آغاز درگیری‌ها در بیت المقدس و غزه، از عمکرد نیروهای اسراییلی با اعراب فلسطینی انتقاده کرده بودند.

اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس - گروهی که پس از درگیری‌ها در مسجد الاقصی بر اسراییل راکت‌پراگنی را آغاز کرد، دیشب گفت: "مقاومت کوتاه‌ترین راه رسیدن به بیت المقدس است و فلسطینی‌ها چیزی کمتر از یک کشور فلسطین با پایتخت بیت المقدس را نمی‌پذیرند."

بر اساس گزارش‌ها، رییس پارلمان کویت، وزیر خارجهٔ قطر و رییس نیروهای قدس ایران دیروز با رهبر حماس صحبت کرده اند.

ادامهٔ درگیری‌ها

در همین حال، مسوولان صحی در غزه می‌گویند که حملات امروزی اسراییل بر شهر غزه، جان حد اقل ۲۶ نفر را گرفته است.

وزیر صحت غزه گفته است که در میان کشته شدگان ۱۰ زن و هشت کودک شامل اند. همچنان در حملهٔ امروزی اسراییل ۵۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

تا اکنون کم از کم ۱۸۱ فلسطینی‌، به شمول ۵۲ کودک و ۳۱ زن در غزه کشته شده و ۱۲۲۵ نفر دیگر زخمی شده اند.

ضمناً در حملات راکتی گروه حماس بر اسراییل، هشت اسراییلی،‌ به شمول یک کودک و یک سرباز کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG