لینک های دسترسی

Breaking News

شاخه خراسان داعش از طالبان انتقاد و از مهاجمان حمله بر سالون کنسرت در روسیه تمجید کرد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) روز دوشنبه ۲۵ مارچ (ششم حمل) با نشر اعلامیه‌ای از حمله جمعه شب بر یک سالون کنسرت در نزدیکی مسکو، پایتخت روسیه، تمجید، اما از طالبان افغان به شدت انتقاد کرده است.

این گروه با نشر اعلامیه‌ای به زبان پشتو همچنین از حکومت طالبان در افغانستان به دلیلی انتقاد کرده است که تلاش می‌کند با ایالات متحده، روسیه، چین و سایر کشورها روابط بر قرار کند.

این اعلامیه‌ ۳۰ صفحه‌ای علاوه بر اینکه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، روز دوشنبه به ژورنالستان نیز ارسال شده است.

شاخه خراسان داعش که رقیب و دشمن اصلی طالبان به شمار می‌رود، در این اعلامیه به انتقاد و تمسخر طالبان در افغانستان تمرکز کرده است.

شاخۀ خراسان داعش، مسوولیت حمله مرگبار جمعه شب بر سالون کنسرت را بر عهده گرفته، حمله‌ای که در اثر آن دست‌کم ۱۳۹ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده اند.

این اعلامیه شاخه خراسان داعش زیر عنوان "پس از حمله مسکو: اندوه و ترس شبه نظامیان'' منتشر شد. ظاهراً منظور "شبه نظامیان" طالبان افغانستان است.

متن این اعلامیه بیشتر به انتقاد از طالبان پرداخته و این گروه را متحد ایالات متحده، روسیه، چین، پاکستان و تاجیکستان قلمداد کرده است.

مقامات طالبان ساعاتی پس از وقوع حمله جمعه شب بر سالون کنسرت، این حمله محکوم کردند و آن را یک حمله تروریستی و نقض معیارهای انسانی خواندند.

شاخه خراسان داعش در این اعلامیه همچنین طالبان افغان را به پذیرفتن ارزش‌های کشور‌های ''کفری'' متهم کرده است.

در این اعلامیه آمده است: ''ملیشه‌های طالب حالا بخشی از کشور‌های کفری است. بنا براین، طبیعی است که آنان [طالبان] با آنها همدردی خواهند کرد و با غم و اندوه کفار شریک می‌شوند."

در این اعلامیه ۳۰ صفحه‌ای تصاویری که ادعا شده مهاجمان بر سالون کنسرت حمله می‌کنند، ضمیمه شده است. علاوه بر آن، این اعلامیه حاوی تصاویر از رهبران طالبان است که در کنار مقامات ایالات متحده، چین، ایران و پاکستان ایستاده‌ شده اند.

انتقادات شاخه خراسان داعش علیه طالبان همچنین به حملات روسیه به اهداف داعش در سوریه اشاره می‌کند و این سوال را مطرح می‌کند که چرا طالبان با مسکو همدردی کرده اند.

در این اعلامیه سوال شده است: ‌''آیا روسیه حق دارد که امت [مسلمان] را در مساجد،‌ حوزه‌های علمی، خانه‌ها و شهرهای با بمباران کور تخریب کند؟"

طالبان ناراضی پاکستان در سال ۲۰۱۵ میلادی شاخه خراسان داعش را در منطقه‌ای واقع در مرز افغانستان ایجاد کردند. ملل متحد گفته است که شمار تندروان شاخه خراسان داعش و اعضای خانواده‌های شان در افغانستان تا ماه جون ۲۰۲۳ بین چهار تا شش هزار نفر می‌رسد.

گروه

XS
SM
MD
LG