لینک های دسترسی

Breaking News

اشتراک کنندگان روند استنبول: افغانستان را تنها نمی گذرایم


i
i

اشتراک کنندگان چهل کشور در آلماتا اعلام کردند که خروج قوای خارجی از افغانستان به معنای بی توجهی جهان نه، بلکه آغاز روند جدید در آن کشور می باشد.

تمرکز نشست "روند استنبول" در آلماتا در مورد افغانستان تشریک مساعی و مفکوره ها روی بازسازی زیربنایی، آموزش و پرورش و اقتصاد افغانستان بود.

نورسلطان نظربایوف، رئیس جمهور قزاقستان گفت که خروج قوای خارجی از افغانستان نباید به مثابۀ کاهش توجۀ جهان به افغانستان دیده شود، بلکه به حیث آغاز روند جدید در کار بازسازی آن کشور نگاشته شود.

نشست وزرای خارجۀ کشور های دخیل در روند استنبول روز جمعه در قزاقستان آغاز شد.
نمایندگان ۴۰ کشور، به شمول ایالات متحده، چین، روسیه، هند، ملل متحد و کشور های سازمان همکاری شانگهای در نشست حاضر بودند.

به اساس اعلامیۀ وزارت خارجۀ قزاقستان، تمام اشتراک کنندگان تعهد سپردند که افغانستان را در نوسازی زیربنایی و همچنان تداوم روند سیاسی همکاری خواهند کرد.

آغاز روند جدید پس از ۲۰۱۴

اشتراک کنندگان نشست با تصویب فیصله نامۀ شش گام اعتماد سازی را مشخص ساختند تا در پرتو خروج قوای ائتلاف از افغانستان، روند بازسازی آن کشور ادامه یافته بتواند.

نمایندگان افغانستان با مقامات قزاقی در مورد انکشاف متداوم و پایدار اقتصاد افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ صحبت کردند.

زلمی رسول، وزیر خارجۀ افغانستان در حاشیۀ نشست با همتای ترکی خود اعلام کرد که افغانستان علاقمند تداوم همکاریی برای بهبود وضع امنیتی افغانستان و منطقه به اساس چارچوب تعیین شدۀ این روند می باشد.

نمایندۀ چین در نشست، طرفدارای بیجنگ را برای دریافت راه حل صلح آمیز به جنگ در افغانستان اعلام کرد.

دور چهارم نشست استنبول در اواسط سال 2014 در بیجنگ برگزار خواهد شد.

روند استنبول در نومبر سال 2011 به سطح وزرای خارجه به هدف شامل ساختن افغانستان در بین کشور های منطقه به حیث شریک مسئول و مساوی راه اندازی شده است.
XS
SM
MD
LG