لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار مستقیم امریکا به اسراییل


 وزیر دفاع اسراییل گفته است اگر حاکمیت اسراییل در کرانۀ غربی اعمال گردد، اسراییل مجبور به ارایه خدمات به فلسطینی ها خواهد شد
وزیر دفاع اسراییل گفته است اگر حاکمیت اسراییل در کرانۀ غربی اعمال گردد، اسراییل مجبور به ارایه خدمات به فلسطینی ها خواهد شد

وزیر دفاع اسراییل روز دو شنبه گفت که امریکا به اسراییل هشدار داده است که اعمال حاکمیت اسراییل در کرانۀ غربی موجب "بحران فوری" با ادارۀ دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده، خواهد شد.

خبرگزاری اسو شیتید پرس به نقل از افیگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسراییل، گزارش داده است که پیام ایالات متحده به اسراییل به صورت مستقیم صورت گرفته است.

آقای لیبرمن گفته است که "ما از ایالات متحده یک پیام مستقیم دریافت کرده ایم—نه یک پیام غیر مستقیم و یا اشاره. اعمال حاکمیت اسراییل بر {مناطق} یهودی و سامره معنی اش بحران فوری با ادارۀ جدید {امریکا} است".

آقای لیبرمن این اظهارات را در آغاز جلسه کمیته روابط خارجی و دفاعی پارلمان اسراییل بیان کرد.

کرانۀ غربی در کتاب مقدس به نام یهودیه و سامرا یاد شده است. اسراییل این منطقه را در جریان جنگ ۱۹۶۷ میلادی شرق میانه به تصرف خود آورد و از آن به بعد، این منطقه را در اشغال خود دارد.

اما مقامات امریکایی تا حال در مورد تبصره ای نکرده اند.

اخیراً رسانه ها از وزیر دفاع اسراییل خواسته اند تا در مورد اظهارات میکی زوهر، یک عضو پارلمان اسراییل، تبصره کند. میکی زوهر به تلویزیون ۲۴-نیوز اسراییل گفته است وی طرفدار راه حل یک دولت در اسراییل است.

زوهر گفته است که "راه حل دو کشور مرده است. آنچه باقی مانده است، راه حل یک دولت با عرب های اینجا است. اما برای آنان شهروندی کامل داده نخواهد شد، زیرا شهروندی کامل به آنان اجازه می دهد تا در انتخابات پارلمان رای بدهند. آنان از همه حقوق شهروندی برخوردار خواهند شد، به استثنای حق رای دهی در پارلمان".

اما زوهر گفته است که فلسطینی ها قادر خواهند بود تا در ادارات شهری رای بدهند و انتخاب شود و این کار باید تحت حاکمیت اسراییل صورت بگیرد، اسراییل که امنیت را به صورت کامل در کنترول خود داشته باشد.

آقای لیبرمن گفته است در مورد اظهارات زوهر از سراسر جهان با وی تماس صورت گرفته است که آیا اظهارات زوهر موقف رسمی حکومت اسراییل است یا خیر؟ لیبرمن گفته است که اعمال حاکمیت اسراییل در کرانۀ غربی معنی اش این است که اسراییل باید برای فلسطینی ها بیمۀ صحی و سایر خدمات ارایه کند.

آقای لیبرمن از حکومت ایتلافی خواسته است تا "به صورت روشن واضح کند که چنین قصدی وجود ندارد که حاکمیت اسراییل اعمال گردد".

به خاطر خاتمه بخشیدن به منازعه اسراییلی ها و فلسطینی ها، ایالات متحده از دیر مدت زمان از ایجاد دو دولت اسراییل و فلسطین حمایت کرده است. اما از دونالد ترمپ، امریکا، به صورت مستقیم از ایجاد دو دولت اسراییل و فلسطین حمایت نکرده است. آقای ترمپ ماه گذشته گفت که ادارۀ وی از هر گونه راه حلی که مورد قبول طرفین متخاصم باشد، حمایت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG