لینک های دسترسی

Breaking News

مروری بر دلیل پیروزی مجدد نتنیاهو در انتخابات اسرائیل


حزب لیکود نتنیاهو برای تشکیل دولت با سایر احزاب باید ائتلاف کند
حزب لیکود نتنیاهو برای تشکیل دولت با سایر احزاب باید ائتلاف کند

برای عدۀ زیادی این موضوع مبهم است که چگونه مبارزات انتخاباتی حزب لیکود بنیامین نتانیاهو برای انتخابات پارلمانی اسراییل بعد از آن رنگ و رُخ بیشتر گرفت، که او نظریۀ ایجاد یک کشور فلسطینی را رد کرد. از اظهارات نتانیاهو همچنان چنین بر می آید که او متعهد به ادامۀ ایجاد مسکونه های یهودی نشین در مناطق اشغال شده می باشد.

چرا اسرائیلی ها در این مقطع زمانی یک بار دیگر از پالیسی هایی حمایت می کنند که می تواند حساسیت ایجاد کند و در عین حال بر پیکر اسرائیل نیز صدمۀ جدی وارد کند؟

پاسخ این سوال در یک معمای خیلی پیچیده نهفته است که به نظر می رسد ارزش های دیموکراتیک توان محدود کردن آن را ندارد. از همین رو کمپاین های انتخاباتی اسرائیل روی موارد کلیدی تمرکز نکرده و در عوض به موضوعاتی پرداخت که در انتخابات مردم را به رای دادن واداشت.

کرانۀ غربی - مدیریت منطقه

تعدادی کمی از اسرائیلی ها اشغال کرانۀ غربی را یک موضوع ضد فلسطینی یا هم جاه طلبانه می دانند. هر چند در بسیاری از کشورهای دیگر جهان در مورد اشغال این منطقه نظریات متفاوتی وجود دارد. از نظر فلسطینی ها باریکۀ غزه و کرانۀ غربی هر دو با هم برابر به یک بر پنجم حصۀ فلسطین باستانی است. از نظر فلسطینی ها به دست آوردن این دو منطقه حد اقل شرایطی است که آنان می توانند با وجود اسرائیل به عنوان یک کشور در کنار فلسطین موافقت کند.

نتنیاهو مخالفت خود را در مورد مذاکرات با فلسطینیان ابراز داشت
نتنیاهو مخالفت خود را در مورد مذاکرات با فلسطینیان ابراز داشت

اما اسرائیلی ها به این موضوع به گونۀ دیگری می بینند. بدون کرانۀ غربی اسرائیل نیز از لحاظ مناطق تحت تصرف خود با مشکلات مواجه می شود.

مزید بر این، اسرائیلی ها هراس دارند که اگر نیرو های نظامی آنان از کرانۀ غربی بیرون شوند، امکان تصرف این منطقه به دست گروه های افراطی چون حماس وجود دارد که اسرائیل آنرا به مثابه یک خطر تلقی می کند.

شماری اندکی به این باور استند که در شرق میانه صلح به وجود آمد می تواند، از این رو این موضوع در کمپاین های انتخاباتی بیشتر مطرح نشد.

با اینحال مخالفان سیاسی نتنیاهو در جریان کمپاین ها در این مورد برخی وعده ها دادند، ولی چون موضوع صلح فلسطین خیلی پیچیده است، به نظر می رسد که اظهارات سیاسیون مخالف و احزابی که در مقابل نتنیاهو در مبارزات انتخاباتی فعالیت داشتند، قناعت رای دهندگان را فراهم کرده نتوانست.

عامل قومی

در پارلمان اسرائیل پیش از ۳۰ در صد کرسی ها به احزاب و افرادی می رسد که برای قوم و تبار خاصی مبارزات انتخاباتی را به راه می اندازند و کوشش به دست آوردن رای آنان را دارند. عرب های اسرائیلی، مهاجرین روسی و یهودیان دیگر نیز در انتخابات پارلمانی سهم خود را دارند.

حتا احزاب بزرگ گاهی برای به دست آوردن رای قبیله های کوچک مبارازت انتخاباتی خود را به همین روش سمت و سو دهی می کنند. این گونه بود که حزب نتنیاهو در این مورد پیشی گرفته و توانست رای تعدادی زیادی را به دست آورد.

نتانیاهو بیشتر در اسرائیل به نام بی بی شهرت دارد. او نشان داده است که نه تنها برای برنده شدن در انتخابات برای مردم وعده می دهد، بلکه در عملی کردن وعده هایش نیز کدام مشکلی ندارد، خوب می داند که در جریان مبارزات انتخاباتی در کنار کیها باشد تا رای بیشتر به دست بیآورد.

چندی پیش، نتنیاهو از یک دسیسۀ بین المللي صحبت کرده بود که به گفت وی می خواستند او را از قدرت پس بزنند. برای این که شهرتش را در بین اسرائیلی ها حفظ کند او گفت که به هیچ صورت اجازه نخواهد داد تا یک کشور فلسطینی تشکیل شود که پا را فراتر از توافقات به میان آمده در سال ۲۰۰۹ بگذارد.

در ضمن، اظهارات اخیر ایران ستیزانۀ صدر اعظم اسرائیل به ویژه در مورد برنامۀ هسته ای ایران نیز به شهرت وی در اسرائیل افزوده است.

XS
SM
MD
LG