لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل بار دیگر به مردم در شرق رفح دستور داد تا به شمال رفح بروند


شماری از فلسطینیان تلاش دارند تا به شهر خان یونس در جنوب نوار غزه پناه ببرند
شماری از فلسطینیان تلاش دارند تا به شهر خان یونس در جنوب نوار غزه پناه ببرند

اردوی اسراییل روز شنبه ۱۱ می (۲۲ ثور) به فلسطینی‌ها دستور داد تا مناطق شرق رفح و شمال نوار غزه را تخلیه کنند،‌ زیرا اردوی آن کشور پلان حملات گسترده زمینی بر ضد تندروان گروه حماس را دارد.

این دستور در حالی برای فلسطینی‌ها داده شده است که نظامیان اسراییل پلان دارند تا عملیات تهاجمی خود را بر ضد تندروان گروه حماس در این مناطق تشدید کنند.

شماری از باشندگان نوار غزه به خبرگزاری فرانس پرس گفته‌اند که آنان این دستور نوشتاری و صوتی را از طریق تیلفون‌های موبایل خود دریافت کرده‌اند.

این دستور چند روز پس از آن صادر شد که نیرو‌هایی اسراییلی با تانک‌ها وارد منطقه رفح واقع در جنوب نوار غزه شدند و یک چهار راه عمده را در نزدیکی مرز با مصر تسخیر کردند.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که نظامیان اسراییل به مردم غزه گفته اند که بخش‌هایی از کمپ بیجا شدگان شبوره رفح، منطقه جنینا و خربة العداس و سایر مناطق را ترک کنند و به منطقه ساحلی المواسی بروند.

گروه‌های امداد رسان و مقامات ملل متحد هشدار داده اند که این منطقه، المواسی، از قبل مزدحم بوده و ظرفیت سرازیر شدن جمعیت بیشتر در این منطقه نیست.

اداره ملل متحد به حمایت فلسطینی‌ها با نشر پیامی در رسانه اجتماعی ایکس گفته است: "ما در مورد دستور تخلیه به سمت مرکزی رفح و جبالیا نگرانی شدید داریم."

اویچای ادرایی، سخنگوی اردوی اسراییل، این دستور را به زبان عربی در رسانه‌ اجتماعی ایکس منتشر کرده و گفته است که این مناطق "در روزها و هفته‌های اخیر شاهد فعالیت‌های تروریستی حماس بوده اند."

صهیب الحمص، رییس یک شفاخانه در رفح در یک پیام ویدیویی به خبرنگاران گفت:‌"متاسفانه شفاخانه تخصصی کویت حالا در منطقه‌ای قرار دارد که با تهدید تخلیه مواجه است."

او افزود: "هیچ جایی برای بیماران و زخمیان وجود ندارد که بروند، مگر اینکه در این شفاخانه بمانند'' و از جامعه بین المللی خواهان حمایت فوری از این شفاخانه شد.

اردوی اسراییل دوشنبه گذشته برای نخستین بار دستور تخلیه مردم را از شرق رفح صادر کرد و گفت که برای عملیات گسترده زمینی آمادگی می‌گیرد.

اردوی اسراییل با نشر اعلامیه‌ای جداگانه گفت که پس از دستور تخلیه نزدیک به ۳۰۰ هزار فلسطینی از شرق رفح به منطقه المواسی نقل مکان کرده‌اند.

اداره ملل متحد به حمایت فلسطینی‌ها با نشر پیامی در رسانه اجتماعی ایکس گفته است که دستور تخلیه جدید، ۳۰۰ هزار فلسطینی دیگر را در جنوب و شمال غزه متاثر می‌کند.

اسراییل بار‌ها تعهد کرده است که عملیات زمینی خود را بر رفح انجام می‌دهد، جایی که اکثر ۲.۴ میلیون جمعیت نوار غزه در این مناطق پناه برده‌اند. اسراییل گفته است که تندروان حماس را در این مناطق هدف قرار می‌دهد.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییل، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، سبب کشته شدن۳۴ هزار و ۹۴۳ نفر شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG