لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل پیشنهاد حماس را برای ختم جنگ در غزه رد کرد؛ حماس: نتنیاهو کارشکنی می‌کند


بنیامن نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل
بنیامن نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل

بنیامن نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، روز یکشنبه پنجم می (۱۶ ثور) تقاضاهای گروه حماس را برای ختم جنگ در غزه در بدل رهایی گروگان‌ها، با جدیت رد کرد.

نتنیاهو گفت که چنین کار، باعث حفظ قدرت حماس می‌شود که تهدیدی برای اسراییل خواهد بود. او گفت که اسراییل آماده بود تا جنگ را در غزه، در بدل رهایی گروگان‌ها که هنوز در اسارت گروه حماس اند، متوقف اند. گمان می‌رود که هنوز هم کم و بیش ۱۳۰گروگان در بند گروه حماس اند.

نتنیاهو گفت: "با آنکه اسراییل تمایل نشان داده است، حماس همچنان بر موضع افراطی خود مستحکم باقی مانده و خواهان خروج تمام نیروهای ما (اسراییل) از باریکه غزه، ختم جنگ و رها کردن حماس در قدرت است...اسراییل این تقاضاها را قبول کرده نمی‌تواند."

او افزود که باقی ماندن حماس بر قدرت در غزه، این گروه را قادر می‌کند تا به "وعده خود مبنی بر قتل عام مکرر، تجاوز و اختطاف، دست یابد".

در همین حال، اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس، روز یکشنبه پنجم می (۱۶ ثور)، صدراعظم اسراییل را متهم به مختل سازی تلاش میانجی‌گرانی کرد که برای استقرار آتش‌بس در غزه تلاش می‌کنند.

هنیه گفت که نتنیاهو می‌خواهد تا "توجیه دایمی را برای ادامۀ تجاوز، گسترش دایرۀ درگیری و مختل سازی تلاش‌های میانجیگران و دیگر جوانب، ایجاد کند".

او گفت که حماس در این مذاکرات با موضع "جدی و مثبت" حضور یافته، اما او "تعبیر یک موافقتنامه را که آتش بس، اولین نتیجۀ آن نباشد" مورد سوال قرار داد.

هنیه می‌گوید که حماس "مشتاق یک توافقتنامه جامع و مرتبط، دارای مراحل ختم تجاوز، تضمین خروج [قوای اسراییلی از غزه] و دستیابی به معامله جدی تبادله زندانیان" است.

دور تازه مذاکرات روی انفاذ آتش بس در غزه، از روز شنبه در قاهره آغاز شد، جاییکه میانجی‌گران از قطر، مصر و ایالات متحده با هیات گروه حماس ملاقات می‌کنند تا راهی را برای توقف این جنگ هفت ماهه که منجر به اعتراض‌های گسترده در سراسر جهان شده است، بیابند.

مقامات فلسطینی می‌گویند که این تلاش‌ها تا کنون پیشرفتی نداشته و در همین حال، حماس بر تقاضای خود مبنی بر اینکه هر گونه موافقتنامه باید باعث ختم جنگ در غزه شود، پافشاری می‌کند.

حملات نظامیان اسراییلی بر غزه در پی حمله گروه حماس، در هفتم ماه اکتوبر سال گذشته بر اسراییل، آغاز شد که طبق معلومات مقامات اسراییلی در این حمله کم و بیش۱۲۰۰اسراییلی کشته و ۲۵۲ اسراییلی دیگر گروگان گرفته شد.

طبق معلومات وزارت صحت در باریکه غزه که تحت کنترول گروه حماس قرار دارد، در تهاجم اسراییل بر غزه، تاکنون بیش از ۳۴۶۰۰ فلسطینی کشته شده است. افزون بر خسارات گسترده، حملات اسراییل بر غزه سبب ایجاد بحران شدید بشری شده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس کار گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG