لینک های دسترسی

Breaking News

رجب طیب اردغان، صدراعظم اسرائیل را "یک تروریست" خواند


رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه، به روز یکشنبه بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل را متهم ساخت که گویا او "یک تروریست" است.

اردغان در یک بیانیۀ تلویزیونی در شهر آدانا در جنوب ترکیه، خطاب به نتنیاهو گفت: "خودت یک اشغالگر استی، و بر سرزمین هایی که خودت قرار داری، به مثابۀ یک اشغالگر میباشی. در عین حال، تو یک تروریست استی."

رجب طیب اردغان همچنان به صدراعظم اسرائیل هشدار داد که آنچه او برای سرکوب فلسطینی ها انجام میدهد، ثبت تاریخ خواهد شد و "ما هرگز آن را فراموش نخواهیم کرد". رئیس جمهور ترکیه افزود که اسرائیلی ها نیز با آنچه که نتیاهو انجام میدهند، راحت نیستند.

تبصره های تازۀ اردغان در حالی صورت گرفته که سربازان اسرائیلی به روز جمعه، ۱۶ فلسطینی را در جریان مظاهره ای در سرحد غزه و اسرائیل، کشتند و صد ها تن دیگر شان را زخمی ساختند. اردغان این اقدام اسرائیل را "غیرانسانی" خوانده و تقبیح کرد.

نتنیاهو فوراً واکنش نشان داد و در تویتر اش نوشت که: "با اخلاق ترین اردوی جهان، از کسی که چندین سال میشود ملکی ها را بدون تفکیک بمباران میکنند، درس اخلاق نخواهد گرفت."

اسرائیل از عملکرد سربازانش در رویداد روز جمعه دفاع کرده و نتنیاهو به نیرو های کشورش که بر مظاهره کنندگان فلسطینی گلوله باری کرده بودند، تهنیت گفت. اسرائیل بیان داشته که مظاهره کنندگان دست به خشونت زده و میخواستند به پوسته های اسرائیلی نزدیک شوند.

فلسطینی ها دیروز را ماتم ملی اعلام داشتند و اجساد رویداد جمعه را دفن کردند.

واکنش سایر کشور ها

آژانس خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلومات ملل متحد گفته است که ایالات متحدۀ امریکا به روز شنبه جلو یک فیصلۀ شورای امنیت ملل متحد مبنی بر آغاز تحقیق در مورد گلوله باری های اسرائیل بر مظاهره کنندگان فلسطینی در سرحد غزه را گرفت.

از سوی دیگر، اردن و مصر، از بابت تنش های مرگبار در سرحد غزه، اسرائیل را به باد انتقاد گرفتند. ایمن الصفدی وزیر خارجۀ اردن به روز یکشنبه با سامح شــُکری، وزیر خارجۀ مصر، دیدار کرد و در آن هردو روی انکشافات اخیر منطقوی و بین المللی صحبت کردند.

الصفدی، وزیر خارجۀ اردن، پس از این دیدار در یک نشست مشترک خبری با همتای مصری اش، گفت که " ما خشونت اسرائیلی ها علیه مردم بیگناه را که برای راهپیمایی مسالمت آمیز بیرون شده بودند، تقبیح میکنیم."

آقای الصفدی افزود که برقراری صلح و امنیت، مرام مشترک تمام جامعۀ عرب است، "اما امنیت نباید به قیمت سرکوب، کشتار، و اشغال تحکیم شود.".

اردوی اسرائیل گفته که هزاران فلسطینی به روز جمعه به سوی مرز اسرائیل هجوم بردند و صد ها تن شان به اعمال خشونت آمیز، همچو پرتاب سنگ و بم های پترولی، مبادرت ورزیدند. مقامات اسرائیلی همچنان میگویند که در میان کشته شدگان، ده تن شان تندروان وابسته به حماس و سایر گروه های فلسطینی بودند.

XS
SM
MD
LG