لینک های دسترسی

Breaking News

اسرائیل تلویزیون الجزیره را در آن کشور مسدود می کند


اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که شبکۀ خبری تلویزیون الجزیره را در آن کشور مسدود خواهد کرد.

ایوب کرا، وزیر ارتباطات اسرائیل، روز یکشنبه گفت که در نظر دارد تا اعتبار نامۀ خبرنگاران تلویزیون الجزیره را لغو کند و از فعالیت آن شبکۀ تلویزیونی جلوگیری کند.

آقای کرا این موضوع را در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگار بیان کرد که در آن کنفرانس، به خبرنگاران تلویزیون الجزیره اجازۀ ورود داده نشده بود.

تلویزیون الجزیره گفته است که اسرائیل فعالیت نشرات بخش انگلیسی و عربی این تلویزیون را متوقف کرده است.

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، هفتۀ گذشته در بیت المقدس تهدید کرده بود که تلویزیون الجزیره را در آن کشور مسدود خواهد کرد. آقای نتنیاهو شبکۀ تلویزیونی الجزیره را متهم به نشر خبر های کرد که خشونت را در اسرائیل تحریک می کند—به خصوص اعتراضات به اقدامات امنیتی در نزدیکی مسجد الاقصا را که تلویزیون الجزیره آنرا تحت پوشش قرار داده بود.

قبل بر این، اردن و عربستان سعودی شعبات محلی تلویزیون الجزیره را که مقر اصلی آن در قطر است، مسدود کرده اند. علاوه بر آن، شبکه های تلویزیونی وابسته به الجزیره در عربستان سعودی، امارات متحده عرب، مصر و بحرین نیز مسدود شده است.

به تاریج پنجم ما جون، عربستان سعودی، مصر، امارات متحدۀ عرب و بحرین روابط خود را با قطر قطع کردند. این کشور ها اتهام وارد کرده اند که قطر دهشت افگنی را تمویل می کند، اتهامی که از سوی مقامات دوحه رد شده و آنرا بی اساس خوانده اند. چنین اتهام از سوی دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، نیز مطرح شده است.

تلویزیون الجزیره به تاریخ اول نوامبر ۱۹۹۶ در دوحه، پایتخت قطر، تاسیس شد و پس از پوشش گزارش های سقوط رژیم طالبان در افغانستان به شهرت جهانی رسید
تلویزیون الجزیره به تاریخ اول نوامبر ۱۹۹۶ در دوحه، پایتخت قطر، تاسیس شد و پس از پوشش گزارش های سقوط رژیم طالبان در افغانستان به شهرت جهانی رسید

​به تعقیب آن که عربستان سعودی و سایر کشور های عربی که روابط شان را با قطر قطع کرده اند، فهرست از تقاضای خود را به دولت شاهی قطر تحویل داده اند تا بحران به وجود آمده با قطر پایان یابد.

کاهش روابط قطر با ایران، قطع رابطۀ قطر با گروه اخوان المسلمین و حزب الله لبنان، از خواست های عمدۀ عربستان سعودی و سایر کشور های عربی از مقامات دوحه است. مسدود کردن شبکۀ تلویزیونی الجزیره که از سوی عربستان سعودی به مثابۀ منبع منازعه میان قطر و همسایه های آن کشور خواند شده است، نیز از خواست های ریاض و متحدین آن می باشد.

فهرست این تقاضا ها که شامل ۱۳ مورد می شود، توسط مقامات کویتی به مقامات قطری تحویل داده شده است که شامل متوقف کردن تلویزیون الجزیره می گردید.

قبل از این، زید رعد الحسین، کمیشنر عالی ملل متحد برای حقوق بشرگفت که خواست عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی از قطر برای مسدود کردن شبکه خبری الجزیره، یک "حمله غیر قابل قبول" علیه حق آزادی بیان و عقیده می باشد.

سخنگوی کمیشنر عالی ملل متحد برای حقوق بشر همچنین گفت صرف نظر از اینکه کسی محتویات و برنامه های بخش عربی و انگلیسی شبکه الجزیره را می پسندند یا خیر، این شبکه خبری میلیون ها بیننده داشته و یک رسانه دارای مشروعیت است.

XS
SM
MD
LG