لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل: از سرگیری کمک‌های کانادا و سویدن به دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی اشتباه است


اسراییل روز شنبه نهم مارچ (۱۹ حوت) برکانادا و سویدن به دلیل از سرگیری کمک‌های مالی به دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (UNRWA) انتقاد کرد و بار دیگر ادعا کرد که کارکنان این دفتر در غزه در "فعالیت های تروریستی" دست داشته اند.

حدود ۱۵ کشور از جمله ایالات متحده، کانادا، سویدن، بریتانیا، آلمان و جاپان پس از آنکه اسراییل دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی را به همکاری با گروه حماس و دست داشتن در حمله هفتم اکتوبر بر اسراییل متهم کرد، کمک‌های مالی خود را به حالت تعلیق درآوردند.

کانادا روز جمعه و سویدن روز شنبه اعلام کرد که کمک‌های مالی به دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی را پس از گذشت بیش از یک ماه تعلیق، از سر می‌گیرند.

احمد حسین، وزیر انکشاف بین المللی کانادا، به خبرنگاران گفت:"ما به دلیل وضعیت وخیم بشری در محل، کمک مالی به دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی را از سر می گیریم."

سویدن روز شنبه گفت که پس از دریافت اطمینان از تحقیقات اضافی در مورد هزینه‌ها و پرسونل دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی، پرداخت ۲۰ میلیون دالر را اعلام می‌کند.

وزارت خارجه اسراییل در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمایت از دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی که در تلاش‌های بشردوستانه در نوار غزه ویران‌شده نقش مهمی دارد، "اشتباهی جدی" است.

وزارت خارجه اسراییل از هر دو دولت خواست بودجه خود را کاهش دهند و از سازمانی که "صدها عضو گروه تروریستی حماس" در صفوف آن هستند، حمایت نکنند.

بر اساس بیانیه اسراییل، کمک‌های مجدد نشان می‌دهد که کانادا و سویدن انتخاب کرده اند تا "دخالت کارکنان این دفتر در فعالیت های تروریستی" را نادیده بگیرند.

دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی به تاریخ ۲۶ جنوری (ششم دلو) اعلام کرد که شماری از کارمندان خود را به ظن مشارکت در حملهٔ تروریستی هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل از کار اخراج کرده است.

این سازمان گفته است که مقامات اسراییلی اطلاعاتی را مبنی بر مشارکت این افراد در حمله هفتم اکتوبر در اختیار آنان قرار داده است.

فیلیپ لازارینی، رییس دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی روز شنبه به شبکهٔ تلویزیونی RTS سویدن گفت امیدوار است کشورهای دیگر"در هفته های آینده" کمک‌های مالی خود را با این ادارهٔ‌ ملل متحد از سر گیرند.

لازارینی افزود: "من فکر می‌کنم شماری از کشورهای حوزه خلیج‌فارس در واقع کمک‌های خود را به این دفتر افزایش خواهند داد."

کمیسیون اروپا نیز در اوایل ماه جاری اعلام کرد که ۵۰ میلیون یورو از بودجه این دفتر را آزاد خواهد کرد.

دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی حدود سی هزار کارمند در اراضی اشغالی فلسطینی، لبنان، اردن و سوریه دارد که از جمله ۱۳ هزار آنان در غزه کار می‌کنند.

این دفتر گفته است که برخی از کارکنان غزه آنان که توسط مقامات اسراییلی در طول جنگ بازداشت شده‌اند، در مورد برخورد نامناسب در زندان را بازگو کرده‌ اند.

این دفتر اعلام کرده است که برخی از کارمندانی که اخیراً از بازداشت اسراییل آزاد شده‌ اند، گفته اند که توسط مقامات اسراییلی تحت فشار قرار گرفته‌ اند تا به دروغ اعتراف کنند که دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی با حماس ارتباط دارد و کارکنان آن در حملات هفتم اکتوبر شرکت کرده‌ اند.

جیولیت توما، مدیر روابط عامهٔ دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی گفت که این سازمان قصد دارد اطلاعات موجود در گزارش یازده صفحه‌ای و نشر شده را به سازمان‌هایی در داخل و خارج از سازمان ملل متحد که در زمینه مستند‌سازی موارد نقض حقوق‌بشر تخصص دارند، تحویل دهد.

او تاکید کرد: "وقتی که جنگ به پایان برسد، باید یک سری تحقیقات برای بررسی همه موارد نقض حقوق‌‌بشر، انجام شود."

اسراییل سال‌ها از دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی انتقاد کرده و مدعی شده است که مکاتبی را که این دفتر اداره می‌کند، توسط حماس برای فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌شوند و برنامه درسی ضد اسراییلی را ترویج می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG