لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس اسراییل به دفتر تلویزیون الجزیره در شرق بیت المقدس یورش برد


مقامات روز یکشنبه پنجم می (۱۶ ثور) گفتند که پولیس اسراییل به هوتلی یورش برد که تلویزیون الجزیره مربوط قطر به صورت بالفعل از چند اتاق آن منحیث دفتر استفاده می‌کرد.

یک مقام اسراییلی و یک منبع تلویزیون الجزیره به خبرگزاری رویترز گفتند که این اقدام پس از آن صورت گرفت که حکومت اسراییل تصمیم گرفت تا فعالیت محلی تلویزیون الجزیره در آن کشور متوقف شود.

به گفته یک منبع تلویزیون الجزیره، ویدیویی که در رسانه اجتماعی ایکس منتشر شده، افسران لباس شخصی را نشان می دهد که تجهیزات کمره را از داخل اتاق هوتلی واقع در شرق بیت المقدس که برای بخش نشرات مدنظر گرفته شده بود، ضبط کردند.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل،‌ با نشر اعلامیه‌ای تصمیم خود را برای مسدود کردن دفاتر الجزیره در بیت المقدس اعلام کرد و گفت که این تصمیم به صورت فوری اجرا می‌شود.

در این اعلامیه از قول نتنیاهو آمده است:‌ ''پس از بحث در کابینه امنیتی و بر اساس دستور من، حکومت امروز در مورد مسدود کردن نشرات الجزیره در اسراییل گفتگو کرد.''

در این اعلامیه آمده است که کابینه نتنیاهو به خاطر'' تهدید به امنیت ملی اسراییل'' به اتفاق آرا تصمیم گرفت تا فعالیت تلویزیون الجزیره تا زمانی متوقف شود که جنگ در نوار غزه ادامه دارد.

شلومو کرهی، وزیر ارتباطات اسراییل، این دستور کابینه را امضا کرد. کرهی با نشر اعلامیه‌ای گفت: "ما به صورت فوری در مقابل کسانی که از آزادی مطبوعات برای آسیب رساندن به امنیت و سربازان اردوی اسراییل استفاده می کنند و در زمان جنگ،‌ تروریزم را تحریک می کنند، اقدام خواهیم کرد. آزادی بیان برای سخنگویان حماس در اسراییل وجود نخواهد داشت. الجزیره به صورت فوری بسته خواهد شد و تجهیزات آن ضبط خواهد شد."

در این اعلامیه‌ همچنین آمده است که کانال ماهواره‌ای و ویب سایت این تلویزیون در اسراییل قطع می‌شود.

تلویزیون الجزیره این عملکرد اسراییل را "عمل مجرمانه'' خواند و گفت که ''حقوق بشر و حقوق اساسی دسترسی به اطلاعات را نقض می کند."

تلویزیون الجزیره با نشر اعلامیه‌ای اتهامات اسراییل مبنی بر اینکه این شبکه تلویزیونی امنیت اسراییل را تهدید می کند، "دروغ خطرناک و مضحک" خواند که ژورنالستان آنرا در معرض خطر قرار می دهد.

این تلویزیون همچنین تاکید کرد که نشرات خود را برای مخاطبان در سراسر جهان ادامه می‌دهد و افزود که حق دارد ''هر اقدام قانونی را پیگیری کند.''

تلویزیون الجزیره همواره از عملیات نظامی اسراییل در نوار غزه انتقاد کرده است. این شبکه به صورت شبانه روزی از عملیات نظامی اسراییل در نوار غزه گزارش می‌دهد.

در همین حال، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، از مسدود کردن تلویزیون الجزیره در شرق بیت المقدس انتقاد کرده است.

این دفتر با نشر پیامی در رسانه‌ اجتماعی ایکس نوشته است که از تصمیم کابینه اسراییل مبنی بر توقف فعالیت تلویزیون الجزیره متاسف است و تاکید کرده است که آزادی و استقلال مطبوعات برای شفافیت و حسابدهی یک امر ضروری است.

علاوه بر آن، این دفتر گفته است که توقف فعالیت تلویزیون الجزیره در شرق بیت المقدس، گزارش دهی از غزه را بیشتر محدود می‌کند و از حکومت اسراییل خواسته است تا این تصمیم خود لغو کند.

کمیته محافظت از ژورنالستان نیز این تصمیم کابینه اسراییل را محکوم کرده است. کارلوس مارتینز د لا سرنا، رییس این کمیته در شهر در نیویارک گفت: ''چنین اقدام می تواند یک ریکارد بسیار نگران کننده را برای محدود کردن رسانه های بین المللی فعال در اسراییل ایجاد کند."

او از کابینه اسراییل خواست تا نه تنها به تلویزیون الجزیره، بلکه برای تمام رسانه‌های بین المللی اجازه بدهد تا آزادانه در اسراییل فعالیت کنند، به ویژه در هنگام جنگ.

گروه

XS
SM
MD
LG