لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل:‌ درخواست زنان برای دریافت جواز حمل سلاح پس از حملات هفتم اکتوبر افزایش یافته است


لیمور گونن، استاد علوم سیاسی مستقر در شهرک آریل کرانه غربی، هنگام تمرین فیر مرمی
لیمور گونن، استاد علوم سیاسی مستقر در شهرک آریل کرانه غربی، هنگام تمرین فیر مرمی

مقامات امنیتی اسراییل می‌گویند که پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر جنوب آن کشور، شمار بیشتر زنان اسراییلی به دلیل حس ناامنی به جواز حمل سلاح درخواست داده‌اند.

بر اساس معلومات وزارت امنیت ملی اسراییل، از زمان حملۀ حماس بر بخش‌های این کشور، تنها ۴۲هزار زن درخواست مجوز سلاح کرده‌اند و تا حالا درخواست ۱۸هزار آنان تایید شده است.

این آمار نشان می‌دهد که درخواست زنان برای جواز حمل سلاح و توزیع اسلحه برای آنان در اسراییل، نسبت به قبل از حملۀ گروه حماس، سه برابر افزایش را نشان می‌دهد.

به گفتۀ وزارت امنیت ملی اسراییل، در حال حاضر بیش از ۱۵هزار زن غیرنظامی در بخش‌های مختلف این کشور و به ویژه در کرانه غرب رود اردن سلاح گرم دارند و ۱۰هزار نفر دیگر برای آموزش‌ استفاده از جنگ‌ افزارها ثبت نام کرده اند.

لیمور گونن، استاد علوم سیاسی مستقر در شهرک آریل کرانه غربی که در جریان تدریس در صنف سلاح حمل می‌کرد، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "هرگز به خرید سلاح یا دریافت جواز آن فکر نمی‌کردم، اما از تاریخ هفتم اکتوبر، اوضاع اندکی تغییر کرد."

گونن پس از ختم تدریس همچنان گفت که بسیاری از اسراییلی‌ها هدف تندروان حماس بودند و آنان دیگر نمی‌خواهند غافگیر شده و به همین دلیل با حمل سلاح می‌خواهند از خود دفاع کنند.

اعتقاد بر این است که حمله هفتم اکتوبر حماس بر جنوب اسراییل، محرک اصلی افزایش خرید اسلحه در اسراییل است، اما حتا قبل از این حملات، بن گویر، وزیر امنیت ملی اسراییل، در اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی زمانی که مسوولیت این وزارت را به عهده گرفت، تعهد کرد تا قوانین مربوط به مجوز سلاح را اصلاح و آسان‌تر کند.

گویر تعهد کرد که شمار غیرنظامیانی که مسلح هستند، افزایش یابد تا بتوانند در هر شرایطی از خود دفاع کنند.

در زمان تصدی بن گویر، روند دریافت مجوز اسلحه افزایش یافت. رسانه‌های اسراییلی در آن زمان گزارش دادند که پس حملۀ حماس، مقامات اسراییلی روزانه صدها مجوز سلاح را صادر می‌کردند.

معیارهای واجد شرایط بودن برای اخذ جواز اسلحه در اسراییل، شامل شهروندی دایمی اسراییل، سن بالاتر از ۱۸ سال، داشتن تسلط ابتدایی به زبان این کشور است.

توزیع سلاح‌های مرگبار به غیرنظامیان اسراییلی انتقادهایی را نیز در این کشور به همراه داشته است. گروهی از فعالان فمینیست (طرفدار برابر جنسیتی) که ایتلافی را تحت نام "آشپزخانۀ بدون اسلحه" تشکیل داده، توزیع سریع مجوز سلاح به شهروندان اسراییل را محکوم کرد.

سخنگوی این ایتلاف به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "افزایش سلاح‌ها در فضای غیرنظامی منجر به افزایش خشونت و قتل علیه زنان می‌شود. زمان آن فرا رسیده است که حکومت بداند که امنیت فردی مسوولیت آن است."

برخی از شهروندان اسراییل به شمول زنان به ویژه در کرانه غربی که مجوز سلاح دریافت کرده‌اند و در حال حاضر سلاح حمل می‌کنند، گفته اند که آنان با حمل سلاح در برابر هرگونه تهدیدات احساس امن‌تر کرده و در هر حالت می‌توانند از خود دفاع کنند.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه تا اکنون باعث کشته شدن حدود ۳۷۳۵۰ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG