لینک های دسترسی

Breaking News

زلزلۀ ویران کننده یی در جاپان


زلزلۀ ویران کننده یی در جاپان
زلزلۀ ویران کننده یی در جاپان

یک زلزلۀ شدید در جاپان که حد اقل در صد سال گذشته نظیر آن دیده نشده منجر به یک سونامی ویرانگری گردیده که حد اقل دوصد تن را هلاک نموده است.

مقامات حکومت جاپان رقم تلفات را صدها تن گزارش داده اند هرچند رقم اصلی آن تا حال معلوم نیست.

امواج بلند بحر که ارتفاع آن به ده متر میرسید، موتر ها، کشتی ها و حتی تعمیرات رهایشی را در امتداد ساحل شمالشرقی جاپان با خود بُرد.

شدت زلزلۀ امروز، به ۸.۹ درجۀ ریکتر میرسید که در نتیجه هشدار های مبنی بر وقوع سونامی را در سراسر اقیانوس آرام، به شمول ساحات دور افتاده مانند امریکای جنوبی و سواحل غربی ایالات متحده باعث گردید.

امواج سهمگین و مرتفعُ سونامی، مناطق ساحلی جاپان را تحت حمله قرار داده و سبب خسارات هنگفتی درین ساحات شده است. تصاویر تلویزیونی نشان میدهد که امواج گِل و لای، وسایط نقلیه، تعمیرات و تـُن های از بقایای مخروبه ها را بر زمین های زراعتی در شهر سیندای مرکز منطقۀ میاگی میکشاند.

از سوی دیگر، چندین آتش سوزی نیز گزارش داده شده که از آن جمله آتش سوزی مهیبی در یک تصفیه گاه تیل منطقۀ چیبا و یک آتش سوزی دیگر در یکی از تعمیرات پایگاه انرژی ذروی اوناگاوا، خطرناک خوانده شده اند.

ادارۀ انرژی ذروی ملل متحد خبر داده است که جاپان چهار پایگاه انرژی ذروی نزدیک به محل وقوع زلزله را، تعطیل نموده است.

حکومت جاپان حدود دو هزار نفر را از ساحات اطراف پایگاه ذروی فوکوشیما امر تخیله داده است.

تا حال گزارشی از بروز تشعشات ذروی داده نشده است.

ناوتا کان صدارعظم جاپان در خطابه یی به ملتش گفت که حکومت به خاطر کاهش اثرات این فاجعه تا حد توان کوشش خواهد کرد.

زلزلۀ امروزی در جاپان، نقطه یی را در 125 کیلومتری سواحل شرقی این کشور و در عمق ده کیلومتری مورد هدف قرار داد که امواج آن در توکیو نیز محسوس بود.

تمام قطار های آهن و مترو های شهر توکیو متوقف ساخته شده اند.

مرکز خبرداری سونامی بحر آرام که در جزایر هاوایی موقعیت دارد گزارش داده است که هشدار سونامی به روسیه، فلیپین، تایوان و اندونیزیا داده شده بود اما بعداً دامنۀ خطر گسترش یافته و به جزایر هاوایی، امریکای جنوبی و دیگر مناطق نیز هشدار سونامی داده شده است.

قرا ر آخرین گزارش ها دامنۀ سونامی به جزایر هاوایی نیز مواصلت نموده اما تا حال گزارشی از تلفات در آن داده نشده است.

XS
SM
MD
LG