لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و جاپان در مورد گسترش همکاری نظامی گفتگو می‌کنند


تمرینات مشترک نظامی ایالات متحده و جاپان در ماه جنوری در بحیره فیلیپین اجرا شد.
تمرینات مشترک نظامی ایالات متحده و جاپان در ماه جنوری در بحیره فیلیپین اجرا شد.

جاپان روز دوشنبه ۲۵ مارچ (ششم حمل) اعلام کرد که در حال بررسی راه هایی برای گسترش همکاری نظامی با ایالات متحده است.

سخنگوی حکومت جاپان در توکیو، پایتخت این کشور، این اقدام را پس از آن اعلام کرد که رسانه‌ها از احتمال تقویت حضور نظامی امریکا در جاپان برای مقابله با چین خبر دادند.

شماری از رسانه‌ها در جاپان و فایننشل تایمز به نقل از منابع دپلوماتیک گزارش داده اند که توافقنامه امنیتی میان ایالات متحده و جاپان ماه آینده در نشست سران این دو کشور در واشنگتن بررسی خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است که این اقدام بخشی از تدابیری است که برای مهار کردن نفوذ نظامی و سیاسی فزاینده چین در منطقه آسیا-پسفیک اتخاذ می شود.

یوشیماسا هایاشی، سخنگوی حکومت جاپان، به خبرنگاران گفت: "جاپان و ایالات متحده در حال گفتگو برای تقویت همکاری در فرماندهی و کنترول برای افزایش عملیات و آمادگی متقابل هستند... درک من این است که تاکنون در مورد ساختار، از جمله تقویت حضور نیروهای امریکایی مستقر در جاپان هیچ تصمیمی گرفته نشده است."

نزدیک به ۵۴ هزار سرباز امریکایی در جاپان، که یکی از متحدان مهم امریکا محسوب می شود، مستقر اند.

جاپان قصد دارد تا سال ۲۰۲۷، هزینه دفاعی خود را به دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود که معیار پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) است، افزایش دهد. جاپان همچنین هشدار داده است که چین "بزرگترین چالش استراتژیک" را برای امنیت این کشور ایجاد کرده است.

روزنامه یومیوری جاپان روز دوشنبه به نقل از منابع امریکایی و جاپانی از تغییرات احتمالی در توافقنامهٔ امنیتی میان ایالات متحده و جاپان خبر داد.

این روزنامه نوشت که برای هماهنگی امور نظامی بین توکیو و واشنگتن، تیم مشترک دایمی دو کشور مستقر در جاپان در حال تشکیل است. در حال حاضر، جاپان برای هماهنگی امور نظامی با ایالات متحده، با فرماندهی اقیانوس آرام ایالات متحده که در جزایر هاوایی مستقر است، معامله می کند.

فایننشل تایمز نوشته است که جاپان و ایالات متحده مایل اند روابط خود را "برای مقابله با آنچه که تهدید فزاینده از سوی چین خوانده شده است،" توسعه دهند. براساس گزارش این روزنامه، این بزرگترین تغییرات در توافقنامهٔ دفاعی دوجانبه است که بین ایالات متحده و جاپان در سال ۱۹۶۰ امضا شد.

قرار است فومیو کیشیدا، صدراعظم جاپان، به تاریخ ۱۰ اپریل در جریان یک سفر رسمی با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در واشنگتن دیدار کند و به تعقیب آن در نخستین اجلاس سه جانبه امریکا، فیلیپین و جاپان نیز شرکت خواهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG