لینک های دسترسی

Breaking News

فلم مستند در مورد زنان افغان تحت حاکمیت طالبان در جشنوارهٔ کن به نمایش گذاشته شد


فلم مستندی در مورد تغییر زندگی زنان پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان در جشنوارهٔ هنری "کن" به نمایش گذاشته شد.

جنیفر لورینس، هنرپیشهٔ سینمای هالییود در تلاش برای حمایت از زنان افغان پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان این فلم مستند را ساخته است.

لورینس این فلم مستند را تحت نام "نان و گلاب" که زندگی سه زن افغان را پس از تسلط دوبارهٔ طالبان به تصویر می‌کشد، در همکاری با جستین چروکی، تهیهٔ کنندهٔ این فلم، تولید کرد.

چروکی گفت که جنیفر در آغاز در تلاش یافتن یک فلم‌ساز افغان بود تا به آنان فرصت تهیهٔ این فلم را بدهد. اما در نهایت صحرا مانی، فلم سازی را یافت که فلم مستند را تحت نام "یک هزار دختر مانند من" در سال ۲۰۱۹ ساخته بود. این فلم تلاش یک دختر را که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته بود و در پی عدالت بود، روایت می‌کند.

مانی در محفل نمایش این فلم گفت که این مستند پیامی از زنان افغانستان را روایت می‌کند، "یک پیام لطیف؛ لطفاً زیر دکتاتوری طالبان صدای بی صدایان باشید".

این فلم ساز در مصاحبه‌ای که در وبسایت جشنوارهٔ کن نشر شده گفته است که این مستند واقعیت این امر را نشان دهد که زندگی زنان تحت حاکمیت طالبان چگونه به شدت تغییر کرده است.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان بر زنان محدودیت‌های شدیدی را وضع کرده اند، به شمول منع دختران از رفتن به مکاتب متوسطه و لیسه و پوهنتون‌ها، منع زنان از کار در ادارات دولتی و سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی، منع زنان از رفتن به پارک‌ها، کلب‌های ورزشی و حمام‌ها و منع سفر زنان بدون داشتن محرم.

طالبان به شماری از زنان در بخش‌های معارف و صحت اجازهٔ کار داده اند.

مانی گفت که در وقت ثبت این فلم، مصوونیت کمره‌مین‌ها و آنانی که در این فلم دیده می‌شوند، در صدر اولویت‌‌های او قرار داشت.

XS
SM
MD
LG