لینک های دسترسی

Breaking News

یک دختر افغان همزمان چهار بورس پوهنتون‌های معتبر امریکایی را به دست آورد


فریده رزاقی
فریده رزاقی

فریده رزاقی، دانشجوی افغان می‌گوید که پس از ختم یک دورهٔ تحصیلی در امریکا قصد داشت دوباره به افغانستان برگردد، اما با آمدن حکومت طالبان، از رفتن به افغانستان نا امید شده و برای ادامهٔ تحصیل به چهار پوهنتون درخواست داد و اکنون از چهار پوهنتون، قبولی ادامهٔ تحصیل را دریافت کرده است.

خانم رزاقی سند ماستری اولش را در رشته حقوق، محیط زیست و منابع طبیعی از طریق برنامه فولبرایت از پوهنتون دولتی بفلو در ایالت نیویارک امریکا به دست آورده است.

این دانشجوی افغان که فعلاً در شهر بفلوی ایالت نیویارک زندگی می کند، پس از سقوط کابل به دست طالبان، درخواست ادامۀ تحصیل را به پوهنتون هاروارد، کولمبیا، پوهنتون دولتی نیویارک در بفلو و پوهنتون کارنل فرستاده بود.

او گفت: "هر بار که خبر قبولی از یکی از این برنامه‌ها را به دست می‌آوردم خیلی زیاد خوشحال می‌شدم چون فکر می‌کردم که به اهداف خود نزدیک تر می‌شوم چون یکی از این دانشگاه‌ها آرزوی دوران طفلیتم بود و برآورده شدن آن آرزو خیلی شیرین است ولی وقتی با پدر و مادرم این خبر را شریک می‌کردم مخصوصاً دیدن اشک شوق آنان خیلی برای من ارزشمند بود."

خبر پذیرش فریده در چهار پوهنتون، با استقبال زیاد کاربران صفحات مجازی مواجه شد، آنچه او را بیشتر امیدوار ساخته است.

فریده رزاقی افزود: "بیشتر این برایم ارزش داشت به خاطری که دختران افغان با محرومیت و نا امیدی شدیدی مواجه هستند اما این خبر توانست امید و دلخوشی اندکی به افغان‌ها به وجود آورد."

این بورسیه‌های تحصیلی در رشته‌های ماستری حقوق، ماستری اقلیم و جامعه، دکترای حقوق و ماستری پالیسی عامه در بخش توسعه بین‌المللی است. اما او باید یکی از این رشته‌ها را انتخاب کند.

این دختر افغان در حالی به چهار بورسیه در چهار پوهنتون مختلف راه میابد که پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، زنان و دختران در آن کشور از تحصیل و کار منع شده اند.

مسوولان پوهنتون‌های امریکایی گفته اند تلاش میکنند از دختران افغان حمایت کنند.

کیم دایانا کانولی، استاد پوهنتون دولتی بفلو، در مورد به صدای امریکا گفت: "من امیدوارم که همه چیز در افغانستان تغییر کند تا ما افراد بیشتری را پیدا کرده جذب کنیم، اما تا آن زمان ما با قدرت تمام می‌توانیم کارهای حمایتی برای دختران افغان انجام دهیم. من شخصاً تلاش دارم که ظرفیت‌ها و افراد نخبه حمایت شوند و ما فقط امیدواریم که در آینده زنان افغان به عدالتی که سزاوار آن است دست یابند."

فریده می‌گوید که طالبان با منع تحصیل و کار زنان و دختران افغان به اهداف شان نمی‌رسند زیرا به گفتۀ وی رژیم‌های استبدادی و مخالف تحصیل همواره با شکست مواجه بوده اند.

وی گفت: "هرچند که طالبان محدودیت‌های زیادی را بر زنان و دختران افغان وضع کرده اما آنان هیچگاه به هدف نمی‌رسند زیرا ما ناامید نیستیم و مقاومتی که دختران و زنان افغان تبارز دادند این یک مشت سنگینی است بر دهان تمام کسانی که زنان را از جامعه دور می‌کنند."

فریده رزاقی دانشجوی رشته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون هرات در افغانستان بود و در سال ۲۰۲۱ از طریق برنامه فولبرایت وارد امریکا شد. این دانشجوی افغان در کنار ادامهٔ تحصیل، مصروف فعالیت‌های دادخواهی از حقوق زنان و دختران افغان نیز است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG