لینک های دسترسی

Breaking News

جیم متیس: روابط امریکا و مصر در حال رشد است


جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، می گوید که همکاری میان امریکا و مصر در حال رشد است و کشورش به روابط قوی با قاهره متعهد است.

اظهارات وزیر دفاع ایالات متحده در حالی صورت گرفته است که آقای متیس به قاهره، پایتخت مصر، سفر کرده و قرار است پس از این سفر به سه کشور دیگر—اردن، کویت و پاکستان سفر کند.

سفر وزیر دفاع ایالات متحده به چهار کشور اسلامی در حالی صورت گرفته است که تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش در عراق و سوریه با شکست های پیهم مواجه شده اند.

آقای متیس در جریان سفرش به قاهره قرار است با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، و صدقی صبحی، وزیر دفاع آن کشور، ملاقات کند.

ملاقات این نظامی ارشد ایالات متحده با مقامات مصری در حالی صورت می گیرد که هفتۀ گذشته آن کشور شاهد مرگبارترین حملۀ دهشت افگنی در تاریخ معاصر آن کشور بود که بین ۲۵ تا ۳۰ فرد مسلح حین ادای نماز جمعه بر یک مسجد حمله کردند، حملۀ که در نتیجه آن بیش از ۳۰۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی گردید.

سفر آقای متیس به مصر در حالی صورت گرفته است که ایالات متحده کمک های نظامی خود را به دلیل عدم رعایت حقوق بشر در مصر متوقف کرده است.

در اوایل ۲۰۱۷، ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، از فراهم آوری کمک ۹۶ میلیون دالر برای مصر ابا ورزید و به تعقیب آن کمک های ۱۹۵ میلیون دالری را به دلیل مسایل حقوق بشری در آن کشور به حالت تعلیق در آورد.

ایالات متحده سالانه حدود ۱.۳ میلیارد دالر کمک های نظامی را برای مصر فراهم می کند و مقامات مصری توقف چنین کمک ها را "اشتباه" عنوان کردند.

فشار بر پاکستان

بخشی عمدۀ سفر آقای متیس، آوردن فشار به پاکستان است "روابط خود را با گروه های تندرو" در آن کشور خاتمه دهد، تندروان که ائتلاف به رهبری ایالات متحده را در افغانستان هدف حملات مرگبار قرار می دهند.

آقای متیس به خبرنگاران گفته است که " ما از رهبران پاکستان شنیده ایم که آنان از دهشت افگنی حمایت نمی کنند. بنا براین، می خواهیم شاهد اقدامات عملی آنان در پالیسی های شان باشیم."

وزیر دفاع ایالات متحده در ماه اکتوبر ۲۰۱۷ گفته بود قبل از اینکه اقدامات لازمی را در برابر گروه های تندرو در پاکستان روی دست بگیرد، "یکبار دیگر" تلاش خواهد کرد تا با اسلام آباد در این راستا کار کند.

انتظار می رود تا آقای متیس مقامات پاکستانی را متقاعد کند تا آنان آنچه از سوی ایالات متحده به مثابۀ "پناهگاه امن گروه های دهشت افگن" در پاکستان خطاب می شود، از بین ببرند.

از یک دهه به این سو، ایالات متحده، پاکستان را به پناه داده گروه های دهشت افگنی به شمول طالبان افغان متهم کرده است، اتهامی که از سوی اسلام آباد همواره رد شده است.

XS
SM
MD
LG