لینک های دسترسی

Breaking News

جان بولتن: القاعده در افغانستان در حال انسجام مجدد است


جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده امریکا
جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده امریکا

جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده، می گوید که القاعده اکنون در افغانستان در حال انسجام مجدد است تا بتواند در خارج از افغانستان دوباره با تروریزم بین‌المللی تعامل کند.

آقای بولتن در مصاحبه با صدای امریکا با اشاره به گزارش اخیر سازمان ملل متحد در مورد افزایش تهدید دهشت افگنی در افغانستان گفت که این وضعیت قابل پیش بینی بود.

او گفت: "می‌ توانیم ببینیم که القاعده نه تنها از بسیاری جهات تقریباً بخشی از طالبان شده است، بلکه اکنون در حال سازمان مجدد است تا بتواند در خارج از افغانستان دوباره با تروریزم بین‌المللی تعامل کند."

گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به تازگی در گزارشی گفته است که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان اکنون از آزادی بیشتری نسبت به گذشته برخوردار اند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

بولتن می گوید که پس از به قدرت رسیدن دوبارهٔ طالبان در اگست ۲۰۲۱، وضعیت در افغانستان بدتر شده است. او دیدگاه کشورهای جهان در مورد مقاومت در برابر طالبان در افغانستان را مهم می خواند.

بولتن گفت:"اگر مقاومت مسلحانه در داخل افغانستان تجدید شود، کدام زمان، زمان مناسب است، جهان خارج چگونه می ‌تواند به آنها کمک کند. فکر می کنم ما در مرحله بسیار مهمی از این منازعه ای در حال تحول قرار داریم."

مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده تاکید کرد که هیچ کشوری باید به طالبان مشروعیت ندهد و لازم است که ایالات متحده و کشورهای اروپایی تحریم ها را تشدید بخشند و سایر کشورها آنرا رعایت کنند به خاطریکه به گفته بولتن، طالبان در صدد دور زدن تحریم های فعلی هستند.

بولتن می افزاید که موضوع افغانستان بخش از مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. به باور وی خروج از افغانستان یک اشتباه بزرگ بود و مقامات امریکایی که در خروج پر از هرج ومرج افغانستان دخیل بودند باید پاسخگو قرار داده شوند.

مصاحبه با جان بولتن را دراینجا تماشا کنید.

XS
SM
MD
LG