لینک های دسترسی

Breaking News

کمبل: دولت افغانستان بر ۷۰ درصد قلمرو خود حاکمیت دارد


آقای کمبل می گوید که سربازان افغان به ویژه در بخش هوایی به کمک خارجی نیاز دارند.
آقای کمبل می گوید که سربازان افغان به ویژه در بخش هوایی به کمک خارجی نیاز دارند.

فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان می گوید که آن کشور هنوز هم محل خطرناکی بوده و با تهدیدات مختلف روبرو است.

جان کمبل گفت که طالبان از ۴۰۷ ولسوالی افغانستان هشت ولسوالی را در تصرف داشته و بر ۱۴ ولسوالی دیگر نفوذ دارند. او همچنان افزود که ۹۴ ولسوالی دیگر افغانستان با تهدید طالبان روبرو است.

آقای کمبل در جلسۀ استماعیۀ کمیتۀ قوای مسلح مجلس نماینده‌گان کانگرس ایالات متحده گفت که طالبان بلا نبوده و می توان آن گروه را شکست داد.

فرمانده ارشد ناتو در افغانستان همچنان با تمجید از کارکرد نیروهای امنیتی و دفاعی افغان گفت که ۷۰ درصد قلمرو افغانستان تحت حاکمیت و نفوذ دولت قرار دارد.

نیاز به حمایت خارجی

با پایان ماموریت جنگی سربازان خارجی در افغانستان در جنوری ۲۰۱۵، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان مسوولیت کامل سوق و ادارۀ جنگ را بر دوش گرفتند.

با اینحال به گفتۀ فرمانده ناتو در افغانستان، سربازان افغان فراتر از سال ۲۰۱۶ نیز به حمایت خارجی به ویژه در بخش هوایی نیاز خواهند داشت.

قوای مسلح افغانستان به شدت به تجهیزات نیاز دارد.
قوای مسلح افغانستان به شدت به تجهیزات نیاز دارد.

والتر جونس، نمایندۀ کارولینای شمالی در مجلس نمایندگان ایالات متحده با اشاره به خستگی امریکاییان از جنگ افغانستان گفت که پالیسی نظامی حکومت ایالات متحده در افغانستان پایان نداشته و به گفتۀ وی بهای آن را مالیه دهنده‌گان امریکایی می پردازند.

در واکنش به این اظهارات، آقای کمبل گفت که افغانستان به ثبات و صلحی دست نیافته است که توجیهی برای کاهش یا خروج نیروهای امریکایی از آن کشور باشد، اما به گفتۀ وی ماموریت کنونی ایالات متحده برای افغانستان بن بست ستراتیژیک بدون پایان نیست.

فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفت که ایالات متحده باید در خصوص ماموریت خود در افغانستان در ۲۰۱۶ و فراتر از آن انعطاف پذیری داشته باشد و نحوۀ این ماموریت با درنظرداشت وضعیت در آن کشور تنظیم شود.

آقای کمبل با تاکید بر ضرورت ادامۀ کمک ایالات متحده برای افغانستان گفت که در نشست وزیران دفاع ناتو در ماه جولای سال روان میلادی در وارسا، آن پیمان پلان پنج سالۀ امنیتی را برای افغانستان اعلام خواهد کرد.

جدول زمانی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان
جدول زمانی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان

تهدیدات چهارگانه

جان کمبل تهدیدات موجود امنیتی و دهشت افگنی را در افغانستان به گروه طالبان، گروه دولت اسلامی یا داعش، شبکۀ حقانی و شبکۀ القاعده نسبت داد.

این جنرال امریکایی گفت که فصل جنگی طالبان که در گذشته در بهار و تابستان متمرکز بود، اکنون در تمام سال متبارز است.

افزون بر طالبان، داعش نیز یکی از تهدیدات بزرگ دهشت افگنی در افغانستان به حساب می رود که به گفتۀ آقای کمبل برای یافتن جای پای بیشتر در آن کشور با طالبان در جنگ است.

آقای کمبل گفت که گروه دولت اسلامی عمدتاً در شرق افغانستان حضور و فعالیت داشته و به گفتۀ وی حملات ائتلاف بر مواضع داعش پیشرفت آن گروه را در افغانستان کند ساخته است.

فرمانده ارشد ناتو در افغانستان همچنان شبکۀ حقانی را تهدید دیگری بر شمرد و گفت که آن شبکه به عنوان تهدید دارای قابلیت برای انجام حملات مرگبار در سرتاسر افغانستان باقی مانده است.

آقای کمبل گفت که حکومت وحدت ملی افغانستان شکنند است، اما افزود که این حکومت با وصف مواجه بودن با چالش های نهادین، سیاسی و امنیتی پیشرفتهایی داشته است.

فرمانده ناتو می گوید که طالبان بر هشت ولسوالی افغانستان مسلط استند.
فرمانده ناتو می گوید که طالبان بر هشت ولسوالی افغانستان مسلط استند.

یکی از نگرانی های قانونگذاران ایالات متحده این است که مبادا با خروج کامل سربازان امریکایی، افغانستان نیز مانند عراق دستخوش آشوب شده و گروه هایی نظیر داعش در آن گسترش یابد.

جان کمبل گفت که افغانستان بر خلاف عراق دستخوش تنشهای فرقه یی و مذهبی نبوده و با وصف تفاوتهای زبانی و قومی، یک اردوی واحد دارد که به دفاع از کشورشان متعهد بوده و به آن افتخار می ورزند.

فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفت که گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان هیچگاهی در جنگ با شورشیان سلاح خود را به زمین نگذاشته و فرار نمی کنند.

قرار است ماموریت جان کمبل در افغانستان تا چند هفتۀ دیگر پایان یابد و جنرال مک نیکلسن که اکنون فرمانده کماندوهای ویژۀ ناتو در افغانستان است، جانشین وی شود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG