لینک های دسترسی

Breaking News

مکین: اگر طالبان صلح نکنند باید شکست داده شوند


مکین: نیرو های افغان شجاع بوده و به کمک های بیشتری نیاز دارند.
مکین: نیرو های افغان شجاع بوده و به کمک های بیشتری نیاز دارند.

جان مکین، سناتور ارشد جمهوریخواه می گوید "اگر طالبان به صلح حاضر نشوند، باید آنان را در میدان جنگ شکست دهیم."

آقای مکین در مصاحبه ویژه با تلویزیون آشنای صدای امریکا گفت "بدون در نظر داشت اینکه رئیس جمهور آینده امریکا چی کسی خواهد بود، پالیسی این کشور در قبال افغانستان تغیر خواهد کرد و ما بیشتر در مسایل افغانستان دخیل خواهیم شد."

با توجه به پیش شرط که طالبان برای مذاکرات صلح گذشته اند - خروج نیرو های خارجی از افغانستان، این سناتور ارشد جمهوریخواه می گوید "هرچند می خواهم در قبال آیندۀ افغانستان خوش بین باشم اما اگر حقیقت را بپرسید خوشبین نیستم."

طالبان در نشست پگوا در دوحه، که حکومت افغانستان در آن نمایندۀ نداشت پیشنهادات سیزده صفحه یی را برای آغاز مذاکرات صلح پیشنهاد کردند که در آن حذف نام طالبان از فهرست سیاه و آزادی افراد آن گروه از زندان شامل بود.

آقای مکین به این باور است که با استفاده از رقم مناسب سربازان و تجهیز و آموزش نیرو های افغان می توان طالبان را شکست داد و با حضور نیرو های امریکایی در افغانستان، ثبات را در آن کشور حفظ کرد.

جان مکین در صحبت با نجیبه خلیل گفت که نیرو های امنیتی افغان به تجهیزات و حمایت هوایی نیاز دارند و اضافه بر سربازانیکه در افغانستان حضور دارند، ۵ تا ۶ هزار سرباز بیشتر اعزام شود تا در روند آموزش و همکاری با نیروهای امنیتی افغان سهم گیرند.

جان مکین رئیس کمیتۀ امور نظامی مجلس سنای امریکا
جان مکین رئیس کمیتۀ امور نظامی مجلس سنای امریکا

رئیس کمیتۀ روابط امور نظامی مجلس سنا که یکی از طرفداران حضور دایمی نیرو های امریکایی در افغانستان است می گوید که امریکا در کشور های مانند جاپان، کوریا و آلمان از سال ها به اینسو حضور داشته و اگر با حضور دایمی ما در افغانستان می توانیم طالبان را شکست داده و صلح را در آن کشور به ارمغان بیاوریم درین صورت مردم امریکا از آن اقدام طرفداری خواهند کرد.

شدت جنگ در سال گذشته، افزایش حملات طالبان و بلندرفتن تلفات نیرو های امنیتی افغان، و آنچه از همه مهمتر است دوام موجودیت طالبان در پاکستان و فراهم ساختن پناهگاه های امن برای آنان در آنسوی مرز، روند مذاکرات را دشوار تر ساخته است.

آقای مکین به این باور است که در موقف پاکستان در قبال صلح افغانستان تغیر ایجاد شده و روابط میان مقامات حکومت افغانستان و پاکستان بهتر از گذشته است.

اما آقای مکین تاکید کرد که تاهنوز هم استخبارات پاکستان با شبکۀ حقانی ارتباط داشته و از سوی هم افراد طالبان در کویتۀ پاکستان زندگی می کنند و در آنجا پناهگاهای امن دارند که ایالات متحده از آنها باخبر است.

نگرانی از افزایش حضور داعش

با توجه به حضور گستردۀ گروه داعش در مناطق مختلف شرق میانه و آسیا، آقای مکین شکست آن گروه را دشوار خوانده می گوید که داعش نه تنها در افغانستان بلکه در لیبیا، مصر و سایر کشورها در حال رشد است.

این سناتور ارشد جمهوریخواه می گوید که گروه دولت اسلامی به مثابۀ دانۀ سرطانی در تمام شرق میانه گسترش یافته و یک پایگاه در رَقۀ سوریه دارد.

جان مکین گفت "ایالات متحده هیچ ستراتیژی برای از بین بردن پایگاه این گروه ندارد. در آن پایگاه سلاح کیمیایی و فابریکه های سلاح وجود دارد و از آنجا به سایر شکبه ها در سرتاسر نقاط شرق میانه هدایت داده می شود که افغانستان یکی از آن مناطق است."

رئیس کمیتۀ امور نظامی مجلس سنا امریکا، به خاطر افزایش تهدیدات داعش ابراز نگرانی کرده افزود که نه تنها در افغانستان داعش به مثابۀ یک دانۀ سرطانی گسترش میآبد بلکه سایر مشکلات نیز افزایش یافته و نگرانی از اینجاست که سربازان ما {در افغانستان} کم، و اعلان خروج ما از {افغانستان} زیاد است."

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:20 0:00
لینک دانلود

XS
SM
MD
LG