لینک های دسترسی

Breaking News

کری با عباس روی چهارچوب مذاکرات بحث کرد


جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز پنجشنبه برای دومین بار با محمود عباس، رئیس ادارۀ فلسطینیان در پاریس ملاقات کرد.

ادارۀ اوباما تلاش دارد چارچوب مذاکرات را برای حصول پیمان صلح اسراییل – فلسطین شکل دهد.

مقامات امریکایی می گویند وزیر خارجۀ ایالات متحده در یک مقطع بسیار حساس مذاکرات به خاطر تشکیل دو کشور مستقل اسراییل – فلسطین جهت ختم درگیری ها دو طرف، با محمود عباس رئیس ادارۀ فلسطینیان ملاقات کرد.

آقای کری تلاش دارد اختلافات روی سرحدات دولت فلسطینیان و شرق بیت المقدس را کمتر سازد. فلسطینیان می خواهند شرق بیت المقدس مرکز دولت آیندۀ شان باشد.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل جدیدیت رهبران فلسطینی را زمانی تحت سوال برده است که شکاف در حکومت ائتلافی خود وی ایجاد شده است.

فیلیپ ویلکوکس، دپلومات پیشین امریکایی می گوید که شکاف در حکومت اسراییل، دریافت راه حل برای ایجاد دو کشور مستقل را دشوار تر می سازد.

آقای ویلکوکس گفت "ملت ها زمانی تن به صلح می دهند که باور داشته باشند منافع مشترکی در ایجاد صلح دارند. فکر نمی کنم که ائتلاف کنونی حکومت اسراییل تحت قیادت بنیامین نتنیاهو به این باور باشد که در ایجاد صلح با فلسطینیان منافع مشترک دارند."

بی انگیزگی اسراییل

هلری من لوریت، پروفیسور در پوهنتون امریکایی می گوید که نتنیاهو انگیزۀ کمی برای سازش دارد.

به گفتۀ او "هیچ انگیزۀ برای حل و فصل این موضوع وجود ندارد که واقعاً بتواند به فلسطینیان چیزی به ارمغان آورد. انگیزۀ که وجود دارد تداوم اعمار دژ اسراییلی است."

محمود عباس، رئیس ادارۀ فلسطینیان خود در مذاکرات به خاطر معاملۀ صلح با اسراییل، با مخالفت های درونی دست و پنجه نرم می کند که ظاهراً کمتر به نظر می رسد علاقمند رسیدن به یک سازش باشند اما بیشتر خواهان کسب حمایت واشنگتن اند.

جیوفری ارونسن، رئیس بنیاد پژوهشی صلح شرق میانه می گوید "برعکس، از خارج طوری به نظر می رسد که مذاکرات نُه ماه گذشته اساساً مذاکرات دوجانبه میان یکی از احزاب فلسطینی و ایالات متحده بوده نه میان خود احزاب فلسطینیان."

با تداوم درگیری ها میان طرفین، آرتور هفس، رئیس پیشین نیرو های تحفظ صلح در جزیزۀ سینا، تلاش های صلح به رهبری ایالات متحده را حیاتی می پندارد.

هدف اصلی این مذاکرات که ۹ ماه از عمر آن می گذرد دستیابی به یک توافق همه جانبه روی حل و فصل دو کشور مستقل بود. اکنون افکار روی دستیابی به یک چارچوب متمرکز است که کم از کم توافق صورت گیرد تا مذاکرات فرا تر از ماه اپریل جریان پیدا کند.
XS
SM
MD
LG