لینک های دسترسی

Breaking News

کربی: اقدام روسیه مبنی بر حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی 'پیام هولناک' می‌فرستد


جان کربی، مشاور ارتباطات امنیت ملی قصر سفید
جان کربی، مشاور ارتباطات امنیت ملی قصر سفید

جان کربی،‌ مشاور ارتباطات امنیت ملی قصر سفید، روز سه‌شنبه ۲۸ می (هشتم جوزا) گفت که بررسی روسیه مبنی بر حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی و به رسمیت شناختن احتمالی این گروه می‌تواند ''پیام هولناک'' برای دیگر کشور‌ها بفرستد.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگار صدای امریکا که این اقدام روسیه پیامی برای رقبای امریکا از جمله چین و ایران خواهد داشت یا نه، گفت:‌ ''فکر می‌کنیم که [این اقدام] پیام هولناکی خواهد داشت."

این اظهارات کربی یک روز پس از آن بیان شد که ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، گفت که وزارت‌های خارجه و عدلیۀ روسیه به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گزارش داده اند که می‌توان گروه طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه حذف کرد.

خبرگزاری تاس روسیه روز دوشنبه ۲۷ می (هفتم جوزا) در پیوند به حذف طالبان از این فهرست، از قول کابلوف گزارش داد: "این کار باید انجام شود. بدون آن، پیش از وقت خواهد بود که در مورد به رسمیت شناختن [طالبان] صحبت شود. بنا بر این، کار در این زمینه جریان دارد. تمام ملاحظات به رهبری ارشد روسیه گزارش داده شده است. ما منتظر تصمیم [رهبری] استیم.''

از سوی دیگر، خبرگزاری تاس از قول سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، گزارش داده که گفته است، طالبان "قدرت واقعی" در افغانستان بوده و به گفتۀ او، حذف احتمالی نام طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعۀ روسیه بازتاب دهندۀ "واقعیت عینی" است.

کربی در واکنش به این اظهارات مقامات روسیه گفت: ''طالبان تا حالا به هیچ یک از تعهداتی که گفته بودند در زمان گرفتن قدرت عمل خواهند کرد، عمل نکرده اند."

این مقام قصر سفید همچنین گفته است که به دلایل متعدد، چون نحوه برخورد طالبان با زنان و دختران، روشی که طالبان اقتصاد خود را مدیریت می‌کنند و برخوردی که با مردم می‌کنند-واشنگتن به اقدام مشابه روسیه مبادرت نمی‌کند و نخواهد کرد.

کربی افزود: ''ما در موقفی نیستیم و نخواهیم بود که طالبان را به حیث حکومت رسمی افغانستان به رسمیت بشناسیم. در صورتی که روسیه این کار را انجام بدهد، اعتقاد داریم که این پیام بدی به دیگران خواهد داد...این اقدام نادرست است."

روسیه در سال ۲۰۰۳ زمانی طالبان را به طور رسمی درج فهرست‌ سازمان‌های تروریستی کرد که جنگجویان این گروه حملات مرگبار را بر ضد نیروهای امریکایی و متحدین آن در افغانستان انجام می‌دادند.

جامعۀ بین المللی و حتا کشورهای عمدۀ منطقه که در نزدیک به سه سال گذشته روابط نزدیک با طالبان داشته اند، مانند روسیه، چین و ایران، همواره بر احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران و اقلیت‌ها و نیز تشکیل حکومت همه‌شمول، به عنوان پیش شرط برای هرگونه تعامل رسمی با طالبان تاکید کرده اند.

با انکه حکومت طالبان رسمیت بین‌المللی را به دست نیاورده، مقامات این گروه گفته اند که در حال حاضر ۳۸ سفارت و نمایندگی‌های افغانستان را در کشورهای مختلف جهان مدیریت می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG