لینک های دسترسی

Breaking News

جان کربی:‌ طالبان خود را بیشتر منزوی می‌سازند


جان کربی،هماهنگ کننده ارتباط استراتیژیک شورای امنیت ملی امریکا
جان کربی،هماهنگ کننده ارتباط استراتیژیک شورای امنیت ملی امریکا

هماهنگ کننده ارتباط استراتیژیک شورای امنیت ملی امریکا، روز جمعه سوم فبروری (۱۴ دلو) گفت که طالبان در افغانستان با نقض تعهدات شان خود را بیشتر در انزوا قرار می‌دهند و عملکرد طالبان پیامدهایی را در قبال خواهد داشت.

جان کربی در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای امریکا گفت: "طالبان به انزوای خود از جامعه بین المللی ادامه خواهد داد."

به گفتهٔ‌ این مقام شورای امنیت ایالات متحده، گروه طالبان خواستار مشروعیت، کمک مالی و سرمایه گذاری در افغانستان است و می‌خواهد به جامعه بین المللی بپیوندد. اما به گفتهٔ کربی، مقام‌های این گروه بر خلاف تعهدات خود عمل می‌کنند.

او افزود:‌ "آنها [طالبان] می خواهند دوباره به جامعهٔ ملت‌ها بپیوندند و وعده هایی دادند. آنها در دوحه وعده کردند و پس از تسلط بر کابل به صورت خاص وعده کردند که به شیوه‌ای مسوولانه حکومت کنند و به پیشرفت زنان و دختران که در افغانستان به دست آمده است،‌احترام بگذارند. و [اما] در اینجا می بینیم که آنها از این وعده ها سرپیچی می کنند.''

این مقام ایالات متحد گفت که اگر طالبان می‌خواهد که مشروع تلقی شوند؛ توسط جامعهٔ‌ به رسمیت شناخته شده و اگر خواهان کمک مالی و سرمایه گذاری در افغانستان اند "آنها باید به وعده‌های خود عمل کنند به تعهدات خود عمل کنند و مطابق آن رفتار کنند."

مبارزه علیه داعش

پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان و مسلط شدن مجدد طالبان بر این کشور،‌ افغانستان در ۱۷ ماه گذشته شاهد حملات مرگبار انفجاری و انتحاری بوده است. شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت مرگبارترین حملات را در ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله کابل بر عهده گرفته است که در اثر آن صدها غیرنظامی در مساجد، مکاتب، هوتل‌ها و سایر امکان عامه کشته و زخمی شده اند.

کربی در پاسخ به سوالی که آیا ایالات متحده از جنگ طالبان بر ضد شاخهٔ‌ خراسان داعش در افغانستان متقاعده شده است یا خیر، گفت که این سوالی است که طالبان باید به آن پاسخ بدهند.

او گفت:‌ "آنها [طالبان] زیر تهدید دوامدار داعش در افغانستان قرار دارند. اینکه چگونه و چه زمانی قرار است عملیات علیه داعش را اجرا کنند یا چگونه پی‌گیری کنند، باید آنها [طالبان] در مورد صحبت کنند."

به گفتهٔ هماهنگ کننده ارتباط استراتیژیک شورای امنیت ملی امریکا، داعش نه تنها در افغانستان، بلکه در سایر نقاط جهان از جمله عراق، روسیه و شاخ آفریقا یک تهدید پا برجاست.

کربی همچنین گفت که "بدیهی است که داعش در حال پیش رفت است" اما تاکید کرد که ایالات متحده همواره اطمینان حاصل می‌کند تا بر اساس منافع ملی خود در برابر تهدیدات داعش پاسخ بدهد.

افزایش حملات در پاکستان

اظهارات این مقام ارشد ایالات متحده در حالی بیان شده است که پاکستان از ماه نومبر سال گذشته به این سو، شاهد مرگبارترین حملات تندروان بوده است. در تازه‌ترین حمله که به تاریخ ۳۰ جنوری (۱۰ دلو) در جریان نماز ظهر در شهر پشاور، مرکز ایالت خیبرپشتونخواه رخ داد، بیش از ۱۰۰ نفر کشته و ۲۲۵ نفر دیگر زخمی شد.

بدنبال این انفجار، سربه کف محمد، یکتن از قومندانان تحریک طالبان پاکستان در تویترش مسوولیت این انفجار را پذیرفت. ولی بعداً محمد خراسانی، سخنگوی این گروه، دست داشتن طالبان پاکستانی در این حمله را رد کرد و گفت که هدف قراردادن مساجد، مدارس و ساحات مذهبی، خلاف اصول این گروه می‌باشد.

از کربی پرسیده شد که ایالات متحده از حملهٔ پاکستان بر ضد تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان حمایت خواهد کرد یا خیر؟‌

او در پاسخ گفت''شکی نیست که مردم پاکستان نیز در معرض تهدید تروریزم قرار دارد، به ویژه از سوی طالبان، طالبان پاکستانی که شما آن را توصیف می کنید. هیچ سوالی دربارهٔ آن وجود ندارد."

کربی علاوه کرد که مردم و حکومت پاکستان حق دارند تا در برابر تهدیدات از خود دفاع کنند، زیرا به گفتهٔ او، ستون فقرات افغانستان و پاکستان پناه امن برای گروه‌هایی مانند تحریک طالبان پاکستان است.

کربی گفت:‌ "واضح است که ما به تماس‌های خود با اسلام‌آباد ادامه می‌دهیم تا ببینیم که چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم. اما در نهایت، منظورم این است که ما نیز می‌خواهیم به حاکمیت پاکستان احترام بگذاریم."

XS
SM
MD
LG