لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده محدودیت‌های جدید ویزه را بر اعضای طالبان وضع کرد


حکومت ایالات متحده در واکنش به وضع ممنوعیت و محدودیت‌ها از سوی طالبان بر حق کار و آموزش زنان و دختران در افغانستان، محدودیت‌های ویزه را بر شماری از اعضای طالبان وضع کرد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز چهارشنبه اول فبروری (۱۲ دلو) با نشر بیانیه‌ای گفت: "امروز به وضع محدودیت‌های اضافی ویژه بر اعضای مشخص برحال یا پیشین [طالبان]، اعضای گروه‌های امنیتی غیردولتی و دیگر افرادی که گمان می‌رود در سرکوب زنان و دختران در افغانستان مسوول یا همدست اند، اقدام می‌کنم."

در این بیانیه مشخص نشده است که بر کدام رهبران طالبان محدودیت ویزه وضع شده است، اما سرپرستان وزارت تحصیلات عالی، اقتصاد، معارف و امر به معروف طالبان پیش از این اوامری را در مورد وضع محدودیت بر کار و آموزش زنان صادر کرده بودند. هرچند طالبان گفته اند که این اوامر به دستور رهبر طالبان صادر شده است.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفت که " تصامیم طالبان بر وضع ممنوعیت بر آموزش زنان در پوهنتون‌ها و کار آنان در سازمان‌های غیردولتی" نیز شامل آن می‌شود.

بلینکن در این بیانیه افزوده است که ایالات متحده با متحدان خود یکجا کار می‌کند تا به طالبان واضح کنند که اعمال آنان پیامدهای قابل ملاحظه دارد و راه بهبود روابط آنان با جامعهٔ بین‌المللی را هم مسدود می‌کند.

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان روز پنجشنبه دوم فبروری (۱۳ دلو) با نشر اعلامیه‌ای این تصمیم ایالات متحده را محکوم کرده و بر حل مسایل اختلافی از ورای گفتگو تاکید کرده است. در اعلامیهٔ طالبان آمده است که روابط دوجانبه نشان داده است که اعمال فشار برای حل اختلافات کمک کرده نمی‌تواند.

طالبان در نزدیک به یک و نیم سال که بر افغانستان مسلط بوده اند، محدودیت‌های زیادی را بر حق کار و تحصیل زنان وضع کرده اند. آنان دختران را از تعلیم به سویهٔ بالاتر از صنف ششم منع کرده، مانع تحصیل دختران در پوهنتون‌ها شده، زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و غیردولتی به جز نهادهای معدود صحی بازداشته و نیز بر رفتن زنان و دختران به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزی و حمام‌ ممنوعیت وضع کرده است.

XS
SM
MD
LG