لینک های دسترسی

Breaking News

ساپکو: نتایج تحقیقات روی اتهام انتقال پول توسط غنی در ماه مارچ نشر می‌شود


جان ساپکو، سرمفتش ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان (سیگار)
جان ساپکو، سرمفتش ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان (سیگار)

جان ساپکو، سرمفتش ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان می‌گوید که سیگار روی اتهامات مبنی بر خروج محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان با میلیون ها دالر پول نقد از افغانستان، تحقیق می‌کند.

آقای ساپکو در مصاحبهٔ ویژه با صدای امریکا گفت که در بارهٔ این اتهام با مقامات پیشین افغان نیز صحبت کرده اند و قرار است نتایج آن در ماه مارچ سال جاری به کانگرس ایالات متحده ارایه شود.

شماری از رسانه‌ها به شمول خبرگزاری دولتی روسیه گزارش داده اند که محمد اشرف غنی هنگام ترک کردن قصر ریاست جمهوری افغانستان "۱۶۹ میلیون دالر" را با خود برده است، ادعایی که سفیر افغانستان در تاجیکستان نیز آن را تایید کرده است.

آقای غنی که قبلاً در یک پیام ویدیویی این اتهامات را رد کرده و به تحقیقات مستقل در این زمینه ابراز آمادگی کرده بود، در مصاحبه با بی بی سی گفت: "هیچ پولی را از کشور خارج نکرده‌ام... نه تنها از تحقیق در این باره توسط آقای ساپکو استقبال می‌کنم بلکه من می‌خواهم یک تحقیق دیگر هم انجام شود...خوشحال می‌شوم که در این زمینه هر نوع تحقیق لازم از من انجام شود از جمله اینکه از دستگاه دروغ‌سنج استفاده شود، یا به هر شیوه دیگری که لازم باشد."

سرمفتش ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان بیان داشت که سیگار، گزارش های زیادی را که حاوی اتهامات فساد از سوی تعدادی از مقامات افغان است، دریافت کرده است.

آقای ساپکو، ملاقات با حمد الله محب، مشاور امنیت ملی رییس جمهور پیشین را ، نه رد و نه تایید کرد ولی بیان داشت که او اقای محب را از دیر زمان بدین سو می‌شناسد ولی نمی‌خواهد که جزییات بیشتر را در مورد ملاقات‌های که روی اتهامات انتقال پول توسط اقای غنی و همکارانش داشت، قبل از نشر گزارش نهایی حاوی نتایج این تحقیقات در ماه مارچ یا اپریل سال جاری، تشریک کند.

در این مصاحبه،آقای ساپکو، نگرانی خود را در مورد تسلیحات نظامی که ایالات متحده به قوای مسلح پیشین افغانستان فراهم کرده بود و اکنون این تسلیحات در کنترول طالبان است، ابراز داشت. جان ساپکو گفت که،گزارش هایی را دریافت کرده است که طبق ان، مقامات طالبان، برخی تسلیحات نظامی ایالات متحده را که به اردوی افغانستان داده شده بود، در بازار های بین المللی فروش سلاح، به فروش میرسانند.

شرح کامل این مصاحبه را در پیوند زیر دنبال کنید:

XS
SM
MD
LG