لینک های دسترسی

Breaking News

غنی ضمن پوزش طلبی از مردم؛ آماده‌ام دربارۀ ادعای انتقال پول از من تحقیق شود


محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان در تازه‌ترین بیانات خود ضمن اینکه از مردم افغانستان پوزش خواسته، از کارنامۀ مالی خود و خانواده‌اش دفاع کرده است.

آقای غنی که به تاریخ ۱۵ اگست از افغانستان بیرون شد و به امارات متحدۀ عرب رفت، روز چهارشنبه هشتم سپتمبر (۱۷ سنبله) با نشر بیانیه‌ای ادعاهایی را بی اساس خواند که گویا وی هنگام ترک افغانستان میلیون‌ها دالر را با خود برده است. او گفته است: "این اتهامات کاملاً و مطلقاً دروغین است."

رییس جمهور پیشین افغانستان گفته است که به خاطر جلوگیری از خونریزی و جنگ کوچه به کوچه مانند دهۀ ۱۹۹۰ مجبور به ترک کشور شد. آقای غنی در این بیانیه که در صفحۀ تویترش نشر شد، گفته است: "ترک کابل دشوارترین تصمیم زندگی‌ام بود، اما باور دارم که آن، تنها راه برای خاموش نگهداشتن صدای تفنگ و حفاظت از کابل و شش میلیون باشندۀ آن بود."

شماری از رسانه‌ها به شمول خبرگزاری دولتی روسیه گزارش دادند که محمد اشرف غنی هنگام ترک کردن قصر ریاست جمهوری افغانستان "۱۶۹ میلیون دالر" را با خود برده است، ادعایی که سفیر افغانستان در تاجیکستان نیز آن را تایید کرده است.

آقای غنی گفته است که در مورد خروج آنی‌اش از افغانستان در "آیندۀ نزدیک" شرح مفصلی ارایه خواهد کرد، اما گفته است: "در حال حاضر به ادعاهای بی‌بنیاد باید رسیدگی شود که گویا هنگام ترک کابل، میلیون‌ها دالر از ملکیت‌های مردم افغانستان را با خود برده ام."

آقای غنی گفته است که خودش و همسرش در خصوص ملکیت‌های شان راستکار بوده و تمام سرمایه‌های شان را به مردم آشکار کرده اند. او ابراز آمادگی کرده است تا ملل متحد یا کدام مفتش مستقل دیگر در مورد کارنامۀ مالی و جایداد وی بررسی کند.

پایان کار رییس جمهور غنی، آغاز سلطۀ مجدد طالبان بر افغانستان بود و آقای غنی به خاطر اینکه نتوانست متفاوت‌تر عمل کند، از مردم افغانستان پوزش خواست.

با آنکه رییس جمهور پیشین افغانستان تا حال رسماً استعفای خود را اعلان نکرده است، در مورد تشکیل کابینۀ سرپرست طالبان که یک روز پیش از نشر بیانیۀ وی اعلام شد، هیچ تبصره‌ای نکرده است.

XS
SM
MD
LG