لینک های دسترسی

Breaking News

کانادا دور نخست تعزیرات بر روسیه را اعلام کرد


جستن تررود، صدراعظم کانادا
جستن تررود، صدراعظم کانادا

جستن ترودو،‌ صدراعظم کانادا روز سه شنبه ۲۲ فبروری‌ (سوم حوت) دور نخست تعزیرات اقتصادی علیه روسیه را یک روز پس از آن اعلام کرد که مسکو مناطق جدایی طلب دونتسک و لوهانسک واقع در شرق اوکراین را به عنوان دولت‌های مستقل به رسمیت شناخت.

آقای ترودو گفت که حکومت‌اش همه شهروندان کانادایی را از انجام معاملات مالی با "دولت‌های مستقل" نام نهاد دونتسک و لوهانسک ممنوع خواهد کرد. صدراعظم کانادا همچنین گفت که شهروندان کشورش از خریداری اوراق قرضه‌های دولتی روسیه نیز منع خواهند شد.

قبل بر این، رهبران ایالات متحده، اتحادیهٔ اروپا، بریتانیا و جاپان نیز اعلام کردند که آن‌ها روسیه را از لحاظ مالی مجازات می‌کنند، زیرا ترس آن می‌رود که آن کشور بر اوکراین حملهٔ نظامی‌ کند، اقدامیکه مسکو از ماه‌ها به این‌سو، آن را به طور مکرر رد کرده است.

جدایی طلبان مورد حمایت روسیه پس از آنکه ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهور پیشین اوکراین، در سال ۲۰۱۴ خلع قدرت شد،‌ مناطق دونتسک و لوهانسک را زیر کنترول خود آوردند و این مناطق را به نام "جمهوریت‌های مردم" اعلام کردند. یانوکوویچ و جدایی طلبان در شرق اوکراین از حمایت روسیه برخوردار بوده اند.

خبرگزاری رویترز از قول صدراعظم کانادا گزارش داده است که حکومت‌اش تعزیرات را بر آنعده از اعضای پارلمان روسیه نیز وضع خواهد کرد که برای به رسمیت شناختن مناطق دونتسک و لوهانسک منحیث دولت‌های مستقل رای دادند. آقای ترودو افزود که بر بانک‌های دونتسک و لوهانسک که از حمایت روسیه برخوردار اند، تعزیرات جداگانه وضع خواهد کرد.

اعزام نیروی اضافی کانادا به منطقه

صدراعظم کانادا گفته است که دستور اعزام ۴۶۰ نیروی اضافی را به منطقه داده است. آقای ترودو گفته است که این رقم قوا شامل اعزام نیروی بیشتر به لتویا، ارسال یک کشتی جنگی و یک طیارهٔ گشت‌زنی بحری نیز می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دستور داده است تا قوای کشورش وارد شرق اوکراین شود تا "صلح حفظ شود". اما آقای ترودو این اقدام روسیه را یک گام "واضح و تجاوز آشکار به حاکمیت اوکراین" خواند.

آقای ترودو گفت "اشتباه نکنید: این تهاجم بیشتر به حاکمیت یک دولت است و این کاملا غیرقابل قبول است." اما صدراعظم کانادا افزود که هنوز هم برای روسیه دیر نیست تا راه حل دپلوماتیک را انتخاب کند.

XS
SM
MD
LG