لینک های دسترسی

Breaking News

غرب: پوتین به دنبال احیای امپراتوری روسیه است؛ پوتین: نیستم


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، یک روز پس از صدور فرمانی مبنی بر رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک و ورود نیروها به شرق اوکراین گفت که به دنبال "احیای امپراتوری روسیه" نیست.

آقای پوتین روز سه شنبه ۲۲ فبروری (سوم حوت) در دیدار با الهام علیوف، رییس جمهوری آذربایجان، گفت: "پیش‌بینی می‌کردیم که بگویند روسیه به دنبال بازسازی امپراتوری در مرزهای امپراتوری [سابق] است... این موضوع با واقعیت مطابقت ندارد."

ساعتی پس از آن که روسیه دو منطقه تحت کنترل شورشیان جدایی‌طلب شرق اوکراین را به رسمیت شناخت، شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسۀ اضطراری برگزار کرد.

در این نشست، لیندا تامس گرینفیلد، سفیر امریکا در سازمان ملل تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن دو منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان شرق اوکراین را محکوم کرد.

خانم گرینفیلد افزود که پوتین تصریح کرده است که روسیه امروز نسبت به همه سرزمین‌های امپراتوری روسیه ادعای "بر حقی" دارد؛ همان امپراتوری روسیه‌ که بیش از ۱۰۰ سال پیش، قبل از اتحاد جماهیر شوروی، وجود داشت.

این دپلومات امریکایی افزود که ادعای پوتین سراسر اوکراین، فنلند، بلاروس، گرجستان، مولداوی، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، اوزبیکستان، استونیا، لتویا، لتوانیا و بخش‌هایی از پولند و ترکیه را شامل می‌شود.

خانم گرینفیلد روسیه را متهم کرد که به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین و به جایگاه اوکراین به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد حملۀ آشکار کرده است.

آقای پوتین در سخنرانی خود روز دوشنبه ادعا کرده بود که اوکراین "کاملاً توسط روسیه ایجاد شده است" و حق وجود آن را زیر سوال برده بود.

نمایندۀ امریکا در سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد که اقدام رییس جمهوری روسیه، به وضوح بیانگر تلاش این کشور به منظور ایجاد دستاویزی برای تهاجم بیشتر به اوکراین است.

اما آقای پوتین می‌گوید که به تمامیت ارضی همسایگان روسیه احترام می‌گذارد ولی افزود که وضعیت اوکراین به خاطر دخالت خارجی متفاوت است. او گفت: "کشورهای ثالث از آن [اوکراین] برای ایجاد تهدید علیه روسیه استفاده می کنند."

پیشتر از این، وزیر دفاع اوکراین نیز در واکنش به تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن دو منطقه در شرق اوکراین، گفته بود که کرملین به دنبال "احیای اتحاد جماهیر شوروی" و ایجاد "دیوار برلین جدید" است.

رییس جمهور روسیه روز سه شنبه گفت که مسکو "واقعیت های جدید جیو پولیتیکی" پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی را به رسمیت می شناسد و با "همه کشورهای مستقل پس از فروپاشی شوروی" همکاری می کند.

روسیه پس از الحاق کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ و حمایت از نیروهای نیابتی مسلح در همان سال در دونباس گفت که روسیه باید روسی نژادها را محافظت کند؛ دلیلی که برای حمله به گرجستان در سال ۲۰۰۸ ارایه کرده بود.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، اوکراین را به نسل‌کشی اوکراینی‌های روسی نژاد متهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG