لینک های دسترسی

Breaking News

تلویزیون شمشاد: ما را نمیتوانند خاموش سازند


تلویزیون شمشاد، که مقر آن امروز در شهر کابل مورد حملۀ مسلحانه قرار گرفت و برنامه هایش قطع شد، لحظاتی پس از ختم این حمله دوباره به نشرات پرداخت.

طالبان دست داشتن در این حمله را رد کردند، اما گروه دولت اسلامی یا داعش با نشر اعلامیه ای از طریق آژانس خبری اعماق، ادعا کرد که این حمله کار آنان بوده است.

یک گویندۀ خبری تلویزیون شمشاد، در حالی که دستانش با بنداژ ها پیچیده شده بود و معلوم میشد که زخمی شده است، بیان داشت که ۲۰ تن از همکاران او زخمی شده و از آن جمله، وضعیت صحی شش تن شان، وخیم است. با اینهم، نطاق شمشاد گفت که کارمندان آن تلویزیون به کار برگشته اند و دوباره مشغول وظایف شان شده اند.

عابد احساس، مدیر بخش خبر تلویزیون شمشاد نیز در میان زخمی شدگان بود. او رویداد امروز را، "حمله بر آزادی رسانه ها" خواند اما تأکید کرد که حمله کنندگان "نمیتوانند ما را خاموش سازند".

آقای احساس گفت که پیش از این حمله، کدام تهدیدی به تلویزیون شمشاد صورت نگرفته بود. این نخستین حملۀ بزرگ مسلحانه بر مقر یک موسسۀ نشراتی در افغانستان محسوب میشود. سال گذشته طالبان کارمندان تلویزیون طلوع را در راه خانه شان، مورد حمله قرار داده بودند.

فضل کریم فضل، موسس و صاحب امتیاز تلویزیون شمشاد در مصاحبه با برنامۀ پشتوی تلویزیون آشنا صدای امریکا گفت که آن تلویزیون یک رسانۀ بی طرف بوده و همیش کوشش کرده تا ارزش های ملی، افغانی، و اسلامی را در نظر داشته و رسالت خود را ادا کند. آقای فضل در مورد انگیزۀ حمله بر تلویزیون شمشاد گفت: "هیچ توجیهی نمی بینم که چرا شمشاد هدف قرار گرفت؟"

حشمت الله ستانکزی، یک کارمند تلویزیون شمشاد نیز به برنامۀ دری تلویزیون آشنا گفت: "اصلاً فکرش را هم نمی کردیم که بر عمارت تلویزیون شمشاد حمله صورت گیرد."

چگونگی حمله

مهاجمین در حملۀ امروز، سه تن بودند که لباس پولیس بر تن داشتند و حمله را حوالی ساعت ۱۰:۳۰ قبل از ظهر، با انفجار دادن بم های دستی در درب مقر تلویزیون شمشاد آغاز کردند. پس از کشته شدن یک محافظ، دو مهاجم مسلح داخل محوطه و ساختمان تلویزیون شمشاد شدند که باز هم با مقاومت محافظین روبرو شدند.

سپس نیرو های خاص افغان به ساحه رسیده و با منفجر ساختن دیوار محوطه، داخل گردیده و با مهاجمین درگیر شدند. درگیری تقریباً سه ساعت طول کشید.

فیصل ځلاند، یک کارمند تلویزیون شمشاد، به آژانس خبری فرانسه گفت که مهاجمان با ورود به عمارت تلویزیون، به پرتاب بم های دستی و گلوله باری آغاز کردند.

وزارت داخله شمار تلفات را یک نفر، و شمار زخمی شدگان را ۲۴ نفر خوانده که در میان زخمی شدگان، چهار تن شان کارمندان اطفائیه اند.

حشمت ستانکزی، یک کارمند تلویزیون شمشاد، به صدای امریکا گفت که در هنگام آغاز حمله، بیش از ۱۵۰ تن در داخل تلویزیون شمشاد به کار مشغول بودند. او افزود که وضعیت در نخست بسیار نگران کننده بود، کارمندان اناث و ذکور از راه های عقبی با شکستاندن شیشه ها فرار کردند که بسیاری از آنان، در نتیجۀ پرتاب از پنجره و یا شکستن شیشه ها، زخم برداشته اند.

رئیس جمهور غنی ضمن تقبیح این حمله، وعده داد که برای محافظت خبرنگاران، "تدابیر جدی" اتخاذ خواهد شد.

XS
SM
MD
LG