لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به حملۀ مرگبار در نزدیکی سفارت آلمان کابل


زنان و کودکان نیز در میان قربانیان حملۀ مرگبار کابل شامل اند
زنان و کودکان نیز در میان قربانیان حملۀ مرگبار کابل شامل اند

حملۀ مرگبار کابل که در آن حدود ۹۰ نفر کشته و کم از کم ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شد، با واکنش‌های گسترده در افغانستان و جهان مواجه گردید.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیۀ گفته است که "گروه های تروریستی که با شعار اسلام، دست به کشتار بی رحمانه مردم و جنایت جنگی می زنند، هیچ آگاهی از آموزه های دینی ندارند".

در اعلامیۀ ارگ همچنین آمده است که "این جنایت کاران همه روزه اماکن مقدس، مساجد، علمای دین، اطفال و زنان را هدف قرار می دهند و برجنایات شان ادامه می دهند".

ریاست جمهوری افغانستان از جامعۀ بین المللی به خصوص کشور های اسلامی خواسته است تا " پایگاه و حامیان این گروه های تروریستی بیش از گذشته اِعمال فشار نموده و اجازه ندهند تا از تروریزم به حیث ابزار سیاسی علیه کشورها استفاده شود".

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای حملۀ کابل را محکوم کرده و گفته است که "امروز يكبار ديگر طالبان و تروریست‌های منفور٬ چهره شيطانی، غير اسلامی و درنده خویی خویش را به نمايش گذاشتند. اين وحشیان با راه اندازی حمله انتحاری در ماه مبارك رمضان باعث شهادت و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان ملکی ما گردیدند."

واکنش های جهانی

سفارت ایالات متحده در کابل حمله در نزدیکی سفارت آلمان را حملۀ دهشت افگنی خواند و گفته است که "این حملۀ وحشتناک و شرم آور نشاندهندۀ بی توجهی کامل دهشت افگنان نسبت به زندگی انسان ها است. دهشت افگنان و کسانیکه از آنان حمایت می کنند، سزاوار سرزنش همه مردم متمدن جهان است."

در اعلامیۀ سفارت ایالات متحده همچنین آمده است که امریکا تعهد "تزلزل ناپذیر" با مردم و حکومت افغانستان دارد.

ماموریت حمایت قاطع ناتو با نشر اعلامیه‌ای نیز گفت است که "این حمله، بیانگر بی توجهی کامل به افراد ملکی بوده و چهرۀ وحشیانۀ دشمنی را که افغان ها با آن مواجه اند، برملا میسازد. این حمله همچنان منافقت دشمن را برجسته میکند که ادعا دارد تنها نیرو های امنیتی افغان و خارجی را هدف قرار میدهند."

ناتو افزوده که چنین حملات، باعث تحکیم هرچه بیشتر تعهدات آن سازمان در برابر شرکای hفغان برای یک آیندۀ باثبات و صلح آمیز افغانستان می‌شود .

سیگمار گابریل، وزیر خارجۀ آلمان، ضمن محکوم کردن این حمله گفته است که "حملۀ امروز، عزم و ارادۀ آلمان را در حمایت رژیم افغانستان در تحکیم ثبات آن کشور، متزلزل نخواهد کرد."

ینس ستولتنبرگ سرمنشی سازمان ناتو، نیز در صفحۀ تویتراش ضمن محکوم کردن حملۀ کابل گفته است که "ناتو در کنار افغانستان ایستاده است و در برابر دهشت افگنی مبارزه می کند".

نرندرا مودی، صدراعظم هند، در صفحۀ تویترش ضمن محکوم کردن حملۀ کابل گفته است که "هند در راستای مبارزه با هر نوع دهشت افگنی با افغانستان ایستادگی خواهد کرد و نیرو های که از دهشت افگنی حمایت می کنند، باید با شکست مواجه شوند."

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، حملۀ چهارشبنه در شهر کابل را "یک عمل بیرحمانه" خوانده، به قربانیان این رویداد طلب مغفرت و برای افغانستان دعای صلح کرده است.

مقامات واتیکان گفته اند که پاپ پیام خود را، طی نامه‌ای عنوانی سفارت افغانستان در روم، پایتخت ایتالیا، فرستاده است. واتیکان افزوده که پاپ فرانسیس با آگاهی یافتن از "این حملۀ شنیع" و تلفات سنگین آن، با تمام آنهایی که از این حمله متضرر شده اند، ابراز همدردی و غم‌شریکی می‌کند.

توقف موقت اخراج پناهجویان افغان از آلمان

ساعات پس از حملۀ مرگبار کابل، آلمان روند اخراج پناهجویان افغان را که در خواست پناهندگی شان رد شده است، به صورت موقت به حالت تعلیق آورد.

یک مقام آلمانی گفته است که اخراج پناهجویان افغان از آن کشور برای چند روز به حالت تعلیق آمده، اما پالیسی اخراج پناهجویان افغان ادامه خواهد یافت.

آلمان روند اخراج اجباری پناهجویان افغان را در ماه دسامبر ۲۰۱۶ آغاز کرد.

دفتر ژورنالستان بدون مرز که مقر اصلی آن در پاریس، پایتخت فرانسه، است، ضمن محکوم کردن حملۀ مرگبار کابل، طی اعلامیه‌ای گفته است که یک کارمند تلویزیون طلوع و یک رانندۀ بی بی سی در این حمله نیز کشته شده اند. در این اعلامیه همچنین آمده است که حد اقل شش کارمند رسانه‌ای نیز زخمی شده اند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG