لینک های دسترسی

Breaking News

امنیت ملی: شبکۀ حقانی به همکاری ISIمسوول حملۀ کابل است


این حمله با استفاده از موتر نوع تانکر انجام شده است
این حمله با استفاده از موتر نوع تانکر انجام شده است

ریاست امنیت ملی افغانستان با نشر اعلامیۀ گفته است که شبکۀ حقانی در تبانی بامستقیم سازمان استخبارات پاکستان یا ISI طرح ریزی شده است.

در اعلامیۀ ریاست امنیت ملی افغانستان آمده است که "این تروریستان حرفوی یک بار دیگر ثابت ساختند که از هیچ دین نماینده گی نمی کنند و صرف مصمم به اجرای خواسته های باداران پاکستانی شان اند. قتل عام افراد ملکی در ماه مبارک رمضان توسط همچو حملات انتحاری در تضاد کامل با تمام اصول اسلامی و بشری قرار دارد."

حوالی ساعت ۸:۲۰ صبح امروز در چهارراهی زنبق، در نزدیکی سفارت آلمان یک انفجار قوی به وقوع پیوست که کم از کم ۹۰ کشته و در حدود ۴۰۰ زخمی برجا گذاشت.

وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر اعلامیۀ گفته است که ۱۱ شهروند امریکایی که به حیث کارمندان قرار دادی در افغانستان مصروف کار بودند، نیز زخمی شده اند، اما هیچ یک آنان با خطر مرگ مواجه نیست.

انفجار نیرومند ذریعۀ تانکر مملو از مواد انفجاری در مزدحم ترین ساعت صبح در مقابل سفارت آلمان در ساحۀ وزیر محمد اکبر خان به وقوع پیوست.

منابع امنیتی افغان که نخواستند نام شان گرفته شود، ضمن ارایۀ این آمار گفتند که این حمله توسط مواد انفجاری که در یک تانکر فاضلاب مربوط به یکی از سفارت‌های خارجی جابه‌جا شده بود، انجام شده است.

نجیب دانش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان در صفحۀ تویتر خود، انفجار در چهارراهی زنبق را "انتحاری" گفته؛ اما جزئیاتی نداده است.

وحید مجروح، رئیس روابط خارجی و سخنگوی وزارت صحت، به صدای امریکا گفت که از محل رویداد ۸۰ کشته و اضافه تر از ۳۵۰ زخمی به شفاخانه‌های کابل منتقل شده اند. او اما تاکید کرد که این ارقام نهایی نیست و قابل تغییر می‌باشد. در بین قربانیان این رویداد، زنان و کودکان نیز شامل اند.

دفتر مطبوعاتی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌ای گفته است، این حمله زمانی انجام شد که نیروهای امنیتی افغان اجازه ندادند تا یک موتر مملو از مواد انفجاری داخل ساحه سبز شود.

به گفتۀ این دفتر، اکثر قربانیان این رویداد افراد ملکی اند، زیرا حمله در بیرون از ساحه سبز انجام شده است.

زنان و کودکان نیز در میان کشته شدگان و زخمیان این رویداد خونین استند
زنان و کودکان نیز در میان کشته شدگان و زخمیان این رویداد خونین استند

سفارت آلمان گفته است که در این حمله شماری از کارمندان افغان در این سفارت نیز زخمی شده، اما تمام آنان مصوون اند.

بر بنیاد یک بیانیۀ این سفارت، منصب‌دار افغانی که یکی از مسؤولان بخش محافظت این سفارت بود، در این انفجار جان باخته است.

رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان این حمله را نکوهش کرده اند.

یک شاهد رویداد در محل به صدای امریکا گفت که بخش‌های از دیوارهای سفارت آلمان و شبکه مخابراتی روشن واژگون شده است.

پولیس تمامی راه‌های منتهی به محل رویداد را مسدود کرده و جلو تردد مردم را گرفته است.

برعلاوۀ زیان جانی، این انفجار در اطراف نزدیک محل رویداد و حتا در دوردست‌ها، خسارات مالی نیز به جا گذاشته و شیشه‌های ساختمان‌ها شکسته است.

این انفجار به حدی قوی بود که در اکثر مناطق شهر کابل صدای آن شنیده شد.

سفیر افغانستان در امریکا که اکنون در کابل است در صفحۀ توییترش در مورد این انفجار نوشته است که "نخست گمان کردم که زلزله شده است".

هنوز مسؤولیت این انفجار را کسی به عهده نگرفته است.

تلفات کارمندان رسانه ای

دفتر ژورنالستان بدون مرز که مقر اصلی آن در پاریس، فرانسه، است، ضمن محکوم کردن حملۀ مرگبار کابل، طی اعلامیۀ گفته است که یک کارمند تلویزیون طلوع و یک رانندۀ بی بی سی در این حمله نیز کشته شده اند. در این اعلامیه همچنین آمده است که حد اقل شش کارمند رسانه ای زخمی شده اند.

توقف موقت اخراج پناهجویان افغان از آلمان

ساعات پس از حملۀ مرگبار کابل، آلمان روند اخراج پناهجویان افغان را که در خواست پناهندگی شان رد شده است، به صورت موقت به حالت تعلیق آورد.

یک مقام آلمانی گفته است که اخراج پناهجویان افغان از آن کشور برای چند روز به حالت تعلیق آمده، اما پالیسی اخراج پناهجویان افغان ادامه خواهد یافت.

آلمان روند اخراج اجباری پناهجویان افغان را در ماه دسامبر ۲۰۱۶ آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG