لینک های دسترسی

Breaking News

بازرسی دوسیه های کابل بانک نهایی شد - لوی څارنوالی


افتضاح کابل بانک نظام مالی افغانستان را تا پرتگاه سقوط کشانده بود
افتضاح کابل بانک نظام مالی افغانستان را تا پرتگاه سقوط کشانده بود

لوی څارنوالی افغانستان می گوید که مطابق مهلت تعیین شده از سوی رئیس جمهور اشرف غنی احمد زی، بررسی دوسیه های کابل بانک نهایی شده است و این دوسیه ها جهت طی مراحل به محکمه ارایه گردیده است.

بصیر عزیزی، سخنگوی لوی څارنوالی گفت که لوی څارنوالی امروز ۳۱ جلد دوسیه را به محکمۀ استیناف سپرد و انتظار دارد که محکمه نیز طبق قانون در این مورد فیصلۀ عادلانه کند.

پس از بروز بحران مالی در کابل بانک و پیگیری این قضیه از سوی نهاد های عدلی و قضایی ۲۱ نفر به شمول دو شهروند هندی به اتهام دست داشتن در قضیه فساد مالی کابل بانک محکوم به مجازات شدند.

شیرخان فرنود، رئیس پیشین و خلیل فیروزی، معاون پیشین کابل بانک پس از فیصله محکمه اختصاصی محکوم به حبس شدند، اما ۱۹ تن دیگر از متهمین قضیه کابل بانک با قید ضمانت رها شدند.

پس از ارزیابی دوسیه های کابل بانک به اساس حکم رئیس جمهور اشرف غنی احمد زی، لوی سارنوالی ۷ تن دیگر از متهمین ققضیه کابل بانک را به تازه گی باز داشته کرده است.

آقای عزیزی افزود که تلاش ها برای بازداشت تمام متهمین قضیه کابل بانک ادامه دارد. او گفت که شماری از این افراد در سایر ادارات کار می کنند و اکنون با صدور فرمان رئیس جمهور احمدزی، لوی سارنوالی امر گرفتاری آنان را صادر کرده است.

اما عبدالقدیر فطرت، رئیس پیشین بانک مرکزی یکی دیگر از متهمین قضیه کابل بانک پس از اتهامات وارده بر وی، به امریکا رفت و اکنون هم در آنجا به سر می برد. فطرت گفته است که در صورت یافتن تضمین های لازم و محاکمۀ عادلانه به افغانستان بر خواهد گشت.

لوی سارنوالی افغانستان می گوید که با کشور هایی که در افغانستان سفارتخانه و نمایندگی دارند و همچنان با انترپول در تماس شده و از آنان نیز خواسته اند تا کسانی را که در قضیه فساد مالی کابل بانک دست دارند بازداشت و به جانب افغانستان تحویل دهند.

در این حال فاروق بشر، تحلیلگر مسایل حقوقی می گوید تا زمانی که قرارداد تبادله مجرمین بین کشور ها وجود نداشته باشد کشور ها تابع خود را به دولت دیگر به منظور محاکمه و مجازات تحویل نمی دهد به ویژه کسانی که مجرمین سیاسی پنداشته می شوند. اما به گفتۀ وی در صورت همکاری دولت ها، این کار از انترپول امکان پذیر خواهد شد.

اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان در نخستین روز های کاری اش حکم بازررسی دوسیه کابل بانک را صادر کرده و برای نهاد های عدلی و قضایی حدود یک و نیم ماه وقت داده است که بررسی این دوسیه ها را تکمیل کنند.

کابل بانک از بزرگترین بانک های خصوصی افغانستان حدود چهار سال قبل در اثر فساد مالی سهم دارانش با شکست مواجه شد و صدها ملیون دالر دالر سپرده های مردم در این بانک تا هنوزهم مفقود است .

لویی سارنوالی کابل به دوسیه های کابل بانک رسیدگی میکند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:08 0:00

XS
SM
MD
LG