لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: امریکا در مورد پایگاه‌های خود در افغانستان با طالبان بحث می‌کند


حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان ادعا می‌کند که ایالات متحده در مورد پایگاه‌های نظامیان امریکایی در افغانستان با طالبان صحبت می‌کند.

آقای کرزی در کنفرانس"ریزینا دیالوگ ۲۰۱۹" در دهلی جدید، مرکز هند گفت "آنان (قوای امریکایی) برای این به افغانستان نیامده اند که این کشور را ترک کنند".

این در حالی است که به گفتۀ مقام‌های امریکایی، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، کاهش حضور نظامیان امریکایی را در افغانستان زیر غور دارد.

حامد کرزی هرچند به نقش اساسی پاکستان و ایالات متحده در روند صلح افغانستان تاکید کرد، با اشاره به تلاش‌های اخیر امریکا گفت "ما صلح را با معامله میان ایالات متحده و پاکستان بر سر افغانستان، تفکیک کرده می‌توانیم".

ایالات متحدۀ امریکا در چند ماه اخیر به گونۀ بی پیشینه تلاش‌ها را برای کشاندن طالبان به پای مذاکرات صلح و پایان بخشیدن جنگ در افغانستان شدت بخشیده است.

آقای کرزی گفت که اگر روند صلح به کلی به رهبری و ملکیت افغان‌ها نباشد و حمایت کامل کشورهای همسایه و منطقه را به همراه نداشته باشد، موفق نخواهد شد.

رئیس جمهور پیشین افغانستان یکبار دیگر مردم پاکستان را سخاوتمند، دوست و برادر افغان‌ها توصیف کرد، اما از حکومت و تشکیلات نظامی و استخباراتی پاکستان ابراز ناخرسندی کرد و آنان را به حمایت از دهشت افگنی و مداخله در امور افغانستان و تخریب زیربناهای این کشور متهم کرد.

ریزینا دیالوگ، کنفرانس یا گفتمان چند جانبه است که از سال ۲۰۱۶ به اینسو همه ساله با تمرکز بر مسایل سیاسی و اقتصادی منطقه، در شهر دهلی جدید برگزار می‌شود و کانون فکری بنیاد تحقیقاتی آبزرور در همکاری با وزارت خارجۀ هند آن میزبانی می‌کند.

XS
SM
MD
LG