لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در آیندۀ افغانستان سهیم باشند، اما در رهبری نباشند - ظریف


جواد ظریف، وزیر خارجه ایران می‌گوید ناممکن است که گروه طالبان در آیندۀ افغانستان نقشی نداشته باشد.

آقای ظریف در جریان سفر به هند، به یک رسانۀ هندی گفت که این نقش ولی، نباید بسیار بارز و برجسته باشد.

وزیر خارجه ایران گفت "فکر می‌کنم ناممکن است که افغانستان آینده را بدون هیچ نقشی برای طالبان متصور باشیم. ولی باور دارم که طالبان نباید نقش حاکم داشته باشند."

او گفت که چگونگی حضور طالبان در نظام آیندۀ افغانستان، از صلاحیت‌های مردم افغانستان است، ولی افزود که همسایه‌های افغانستان تمایلی برای نقش پررنگ طالبان در منطقه ندارند.

آقای ظریف افزود "هیچ کسی در منطقه باور ندارد که افغانستان زیر سلطۀ طالبان، همسو با منافع امنیتی منطقه باشد. باور دارم که نسبت به این مسله تقریبا اتفاق نظر وجود دارد."

ایران اخیرا به دولت افغانستان از تماس‌های خود با گروه طالبان اطلاع داد. وزیر خارجه ایران در سفرش به هند گفت که این تماس‌ها، به دلیل بحث روی امنیت مناطق مرزی افغانستان که طالبان در آن نفوذ دارند، صورت گرفته است.

این پیشرفت‌ها، در ادامۀ تلاش‌ها برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره انجام می‌شود. تا حالا نمایندگان طالبان کم از کم سه بار با امریکا بر سر توافق احتمالی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان گفتگو کرده اند.

دولت افغانستان تاکید کرده که هر گونه مذاکرات صلح، باید با مدیریت و رهبری افغان‌ها به پیش برده شود؛ ولی گروه طالبان تا حالا حاضر به گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان نشده اند.

XS
SM
MD
LG