لینک های دسترسی

Breaking News

حامد کرزی باز رئیس جمهور شود، گردهمایی کندهار


آقای کرزی تاکید می ورزد سال آینده از قدرت کنار خواهد رفت
آقای کرزی تاکید می ورزد سال آینده از قدرت کنار خواهد رفت

شماری از جوانان در ولایت کندهار خواستار تغییر قانون اساسی و انتخاب حامد کرزی بحیث رئیس جمهور افغانستان برای دور سوم شدند.

حدود ۵۰۰ تن از پشتیبانان حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان روز سه شنبه در ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار گرد هم آمده و خواستار تغییر ماده ۶۲ قانون اساسی کشور شدند.

در این گردهمایی، که توسط گروهی بنام اتحادیه حرکت جوان راه اندازی شده بود، گفته شد که حامد کرزی باید حق نامزد شدن برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری را، داشته باشد.

احمد سائل، رئیس اتحادیه حرکت جوان گفت "ما از جناب رئیس جمهور کرزی حمایت می نماییم و می خواهیم که در قانون اساسی کشور تغییر آورده شود تا او برای بار سوم کاندید شود."

حاجی محمد سلطانی، رئیس شورای ولسوالی ارغنداب و یکی از اشتراک کنندگان این گردهمایی هم نظر مشابهی داشت: "ما از حامد کرزی حمایت می کنیم و می خواهیم او برای بار سوم رئیس جمهور انتخاب شود."

بر اساس قانون اساسی افغانستان، یک فرد نمی تواند بیشتر از دو دور به حیث رئیس جمهور انتخاب شود.

اشتراک کنندگان این گردهمایی گفتند در صورتی که رئیس جمهور کرزی از قدرت کنار برود، امکان بروز جنگ های داخلی برای تصاحب قدرت در کشور به میان خواهد آمد.

در گذشته انتقال قدرت سیاسی در افغانستان با کودتا و خشونت همراه بود اما انتظار می رود سومین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۵ ماه اپریل سال آینده برگزار شود.

امکان ندارد

رئیس جمهور کرزی بارها تاکید ورزیده است که تمایلی برای باقی ماندن در قدرت ندارد.

در تازه ترین مورد، آقای کرزی در ۲۲ ماه گذشته میلادی به خبرنگاران در دهلی نو گفت "به هیچ وجه چنین نخواهد شد. هیچ شرایطی باید به من اجازه نه دهد که منحیث رئیس جمهور در قدرت بمانم."

آقای کرزی گفت هم قانون حق نامزد شدن بار سوم را به او نمی دهد و هم خود او احساس می کند خسته است و می خواهد از قدرت کنار برود.

او گفت "چرا با ماندن در قدرت دستاورد هایم را از بین ببرم؟ چرا فرصت رفتن به سوی یک نظم مستحکم دموکراتیک را از افغانستان بگیرم و نگذارم که شاهد تداوم و بقای قانون اساسی باشد؟ بنابرین ماندن در قدرت نه به خیر من است و نه هم به خیر افغانستان. این کار ابداً صورت نمی گیرد."

نگرانی ها

با وجود این اظهارات آقای کرزی، گردهمایی ارغنداب می تواند زنگ خطری باشد برای آنهای که در باره احتمال باقی ماندن رئیس جمهور کرزی در قدرت پس از سال ۲۰۱، اظهار نگرانی می کنند.

مخالفین سیاسی رئیس جمهور کرزی می گویند او تلاش می کند یا خود در قدرت باقی بماند یا یکی از برادران یا نزدیکانش را به قدرت برساند.

اگر چه صدها حامی رئیس جمهور کرزی در ولایت کندهار درخواست تغییر قانون اساسی و انتخاب مجدد او را مطرح کردند، اما در همین ولایت شمار دیگری از مردم حکومت به رهبری آقای کرزی را ناکارا می خوانند.

احمدشاه سپر، یک فعال سیاسی وابسته به جریان موسوم به کاروان صدای صلح به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "اگر زمینه انتخابات شفاف مهیا نشود، مردم نه به حامد کرزی نه قیوم کرزی (برادر رئیس جمهور کرزی) رای خواهند اند. مردم درک کرده اند و نمی خواهند که زیر یک چنین حاکمیت ناکام و ناکارا بیشتر زندگی کنند."

مادۀ ۶۲ قانون اساسی افغانستان: شخصی که به ریاست جمهوری کاندید می شود، واجد شرایط ذیل می باشد: ۱- تبعۀ افغانستان، مسلمان و متولد از والدین افغان بوده و تابعیت کشور دیگری را نداشته باشد. ۲ - در روز کاندید شدن سن وی از چهل سال کمتر نباشد. ۳- از طرف محکمه به ارتکاب جرایم ضد بشری،‌ جنایت و یا حرمان از حقوق مدنی محکوم نشده باشد. ۴- هیچ شخص نمی تواند بیش از دو دوره به حیث رئیس جمهور انتخاب گردد.
XS
SM
MD
LG