لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار در داخل مسجدی در شهر کابل ده‌ها کشته برجاگذاشت


عکس : آرشیف
عکس : آرشیف

مقام‌های طالبان روز جمعه ۲۹ اپریل (نهم ثور) گفتند که در اثر انفجار در داخل یک مسجد در شهر کابل دست کم ۱۰ نفر کشته و ۵۸ نفر دیگر زخمی شده اند.

خالد زدران، سخنگوی پولیس طالبان، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا وقوع این رویداد را تایید کرد و گفت که این انفجار عصر روز جمعه در داخل مسجد و خانقاه موسوم به خلیفه صاحب واقع در سه راهی علاوالدین در مربوطات حوزه ششم امنیتی صورت گرفت که در اثر آن ۱۰ نفر کشته شد.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از امام مسجد گزارش داده است که بر اثر انفجار در این مسجد کم ازکم ۵۰ نمازگزار جان باخته‌اند.

جاوید هژیر، سخنگوی وزارت صحت طالبان، ضمن محکوم کردن این حمله گفته است ۵۸ زخمی به شفاخانه های استقلال، صدری ابن سینا و عاجل ابن سینا جهت تداوی انتقال یافته اند.

رویتر از قول محمد صابر، یکی مردی که در جریان انفجار در داخل مسجد حضور داشت و دست و پایش در اثر این انفجار دچار سوختگی شده است، نوشته است که این انفجار در هنگام ادای نماز رخ داد.

یک شاهد نیز به صدای َامریکا گفت که انفجار در داخل این مسجد زمانی رخ داد که شماری از باشندگان این منطقه مصروف عبادت بودند. این فرد که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به صدای امریکا گفت که در این انفجار "ده‌ها نفر کشته و زخمی" شدند.

در همین حال، شفاخانه ایمرجنسی در کابل در تویتی نوشته است که ۲۰ زخمی به این شفاخانه انتقال یافته است. بر اساس برخی گزارش ها، شماری از زخمیان این انفجار به شفاخانه استقلال نیز انتقال یافته اند.

رویترز از قول یک نرس در یکی از شفاخانه های نزدیک به محل انفجار نوشته است که وضعیت شماری از زخمیان وخیم است.

انفجار روز جمعه در داخل مسجد و خانقاه خلیفه صاحب آخرین حمله بر امکان مذهبی است که در ماه رمضان در افغانستان رخ داده است. در جریان ماه رمضان، حملات مشابه در ولایت های کابل، بلخ و کندز صورت گرفت که در اثر آن صد ها نفر کشته و زخمی شدند.

واکنش ها

انفجار در داخل مسجد و خانقاه خلیفه صاحب شهر کابل که سبب کشته شدن دست کم ۱۰ نفر و زخمی شدن ۵۸ نفر دیگر شدواکنش‌های ملی و بین‌المللی را در پی داشت.

رامز الاکبروف، معاون نماینده منشی عمومی ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های بشری، با نشر اعلامیه‌ای حملهٔ روز جمعه در مسجد خلیفه صاحب را محکوم کرد و آنرا عمل "شنیع" خواند. این مقام ملل متحد گفته است که کودکان شامل قربانیان این حمله مرگبار استند.

حامد کرزی، رییس جمهور رییس جمهور پیشین افغانستان، در یک پیام فیسبوک این حمله را به شدت محکوم کرده و آنرا " جنایت علیه بشریت" خوانده است.

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحهٔ ملی، در صفحه فیسبوک رسمی اش این حمله را محکوم کرده و گفته است که "حمله به مساجد، تکیه خانه ها و خانقاه ها جنایت ضد بشری و مغایر ارزش های اسلامی و انسانی است."

فضل احمد معنوی، وزیر پیشین عدلیه حکومت قبلی، در یک تویت نوشته است که "طالبان بستر امن به همه گروه‌های دهشت‌افگن ایجاد کرده است."

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه حکومت پیشین افغانستان، نیز در تویتی حمله روز جمعه بر مسجد و خانقاه خلیفه صاحب را به شدت محکوم کرد و گفته است که طالبان در تامین امنیت مردم ناکام بوده است.

تا حال نه نوعیت این انفجار مشخص شده است و نه گروهی مسوولیت این حمله مرگبار را بر عهده گرفته است.

اما در گذشته، شاخه خراسان داعش به خصوص در یک هفته گذشته مسوولیت حملات مرگبار در امکان مذهبی از جمله مساجد را بر عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG