لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار در بلخ؛ به نمازگزاران شیعه تلفات وارد شده است


عکس(ارشیف)
عکس(ارشیف)

انفجاری در داخل مسجد مسلمانان شیعه در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ، منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نمازگزار شد.

بر اساس گزارش‌ها این انفجار حوالی ساعت ۱:۰۰ پس از چاشت پنج شنبه ۲۱ اپریل (اول ثور) زمانی به وقوع پیوست که نمازگزاران مصروف ادای نماز ظهر در مسجد سه دکان بودند.

داکتر غوث‌الدین انوری، رییس شفاخانه ابوعلی سینا در شهر مزارشریف به صدای امریکا گفت که از محل رویداد ده کشته و ۳۲ زخمی به این مرکز صحی منتقل شده است. او گفت که وضعیت صحی شش تن از زخمیان وخیم است.

اما شاهدان رویداد به صدای امریکا تایید کردند که ارقام تلفات بیشتر از ده کشته و ۳۰ زخمی است. شماری از رسانه‌های محلی در افغانستان، شمار زخمی شدگان انفجار شهر مزار شریف را ۶۵ نفر گزارش داده اند.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت حمله بر مسجد سه دکان را به دوش گرفته است. به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه داعش با نشر بیانیه‌ای گفته است که یک جنگجوی آن گروه بکس مملو از مواد منفجره را با خود به درون مسجد برده و آن را زمانی منفجر کرده است که مسجد مملو از نمازگزاران بوده است.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده و گفته شده است که صحنۀ پس از انفجار در مسجد سه دکان شهر مزار شریف است، اجساد آغشته به خون شماری از قربانیان را نشان می‌دهد. صدای امریکا صحت این ویدیوها را مستقلانه تایید نکرده است.

بر اساس یک خبر دیگر ظهر امروز انفجاری ناشی از ماین چسپکی در ساحه "سر دوره" از مربوطات شهر کندز به وقوع پیوسته است.

شاهدان رویداد از ساحه به صدای امریکا گفتند که هدف این انفجار موتر بس کارمندان میدان هوایی کندز بود. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، در این رویداد چهار تن کشته شده و ۱۸ تن دیگر زخم برداشته اند.

از سویی هم، شهر کابل نیز امروز شاهد انفجار ماین بود. خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیه طالبان در کابل، گفت که این انفجار در ساحه فاضل بیک از مربوطات حوزه پنجم امنیتی رخ داده است.

به گفتۀ زدران انفجار ناشی از مواد جاسازی‌شده در بین گلدان کنار جاده بوده است که در نتیجه دو کودک زخمی شده اند.

هیچ گروهی تا کنون مسوولیت انفجارهای شهر کابل و کندز را به دوش نگرفته است.

افغانستان در حالی شاهد انفجارهای پیاپی است که یک روز قبل، غرب کابل شاهد سه انفجار بود که یکی آن در مرکز آموزشی ممتاز و دو انفجار دیگر در مقابل لیسۀ عبدالرحیم شهید به وقوع پیوست و منجر به تلفات دانش‌آموزان شد.

بر اساس فهرستی که به صدای امریکا رسیده است، در آن انفجار دست کم ۱۷ کشته و بیش از ۴۰ تن زخمی شدند. اما وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان شمار کشته‌ها را شش و زخمیان را ۲۰ تن اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG