لینک های دسترسی

Breaking News

کری: در مورد مذاکره با ایران پیش داوری نکنید


وزیر خارجۀ ایالات متحده به بدگمانی اسرائیل و عربستان سعودی در مورد نتایج گفت و شنود های غرب با ایران واکنش نشان داده است.

اسرائیل و عربستان سعودی از معاملۀ رو به انکشاف برای محدود ساختن برنامۀ هسته یی ایران به شدت انتقاد کرده اند.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده می گوید که منتقدین کم از کم اجازه بدهند که مذاکرات به راه بیافتد.

اما دپلومات ارشد امریکایی روز دو شنبه در ابو ظبی گفت که به باور وی صدر اعظم اسرائیل باید بداند که هیچ توافق نهایی در این مورد صورت نگرفته است.

آقای کری افزود "مشخصۀ یک ابرقدرت این است تا از نیروی خود اندیشمندانه و آبرومندانه کار بگیرد. اگر ما بدون گذاشتن گزینۀ دیگری به گزینۀ نظامی متوسل شویم، باید به جهان نشان بدهیم که از همه فرصت ها و راه های علاج کارگرفته ایم."

آقای کری گفت که از چشم انداختن فرصت ها برای رسیدن به یک معاملۀ قابل اعتماد و قابل اثبات برای بازداشتن ایران از انکشاف تسلیحات اتمی، غیر مسوولانه خواهد بود.

توافق ایران؟

از سوی دیگر تلویزیون دولتی ایران روز دو شنبه گزارش داد که یوکیو امانو، رئیس ادارۀ بین المللی انرژی اتمی و علی اکبر صالحی، رئیس برنامۀ هسته یی ایران به طرحی برای تفتیش گسترده تر از تاسیسات هسته یی ایران توافق کردند.

ادارۀ بین المللی انرژی اتمی از دو سال به اینسو در تلاش دست یافتن بیشتر به اسناد برنامۀ هسته یی، یک دستگاه زیر ساختمان آب سنگین و یک معدن یورانیم ایران بود.

توافق جدید به مفتشین سازمان ملل متحد زمینه را مساعد می سازد تا از این بخش های برنامۀ هسته یی ایران تفتیش گسترده کند.

رسانه ها گزارش می دهند که تلاش ایالات متحده برای حل جنجال هسته یی ایران مایۀ کشیدگی این کشور با اسرائیل شده است.

اما شیمون پریز، رئیس جمهور اسرائیل با تاکید بر پیوند های محکم میان دو کشور گفت که دوستی میان تل ابیب و واشنگتن مستحکم باقی خواهد ماند زیرا به گفتۀ او"این خوش قسمتی ما است و برای حفظ آن تلاش می کنیم. می توان استدلال کرد که به این دوستی هیچ خللی وارد نشده است."

قدرت های جهان می خواهند که ایران در بدل برداشتن تحریم های بین المللی، فعالیت های هسته یی خود را که به ساختن تسلیحات هسته یی منتهی می شود، متوقف سازد.

اما مقام های ایرانی پافشاری دارند که فعالیت های هسته یی به شمول غنی سازی یورانیم حق هسته یی ایران است و در هیچ گونه مذاکرۀ بین المللی از آن انصراف نخواهد کرد.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG