لینک های دسترسی

Breaking News

کری اجلاس گروهای سوری در عربستان را سازنده خواند


جان کری می گوید که دور بعدی گفتگوها در نیویارک برگزار خواهد شد
جان کری می گوید که دور بعدی گفتگوها در نیویارک برگزار خواهد شد

نمایندگان گروهای مختلف سوری در ریاض گردم هم آمده اند تا راهای ختم جنگ در سوریه را جستجو کنند.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا نشست گروه های شورشی سوریه در عربستان سعودی را "بسیار سازنده" خوانده اما بیان داشت که خیلی زود است دور جدید مذاکرات را زمان بندی کرد.

آقا کری این بیانات را در حاشیه کنفرانس اقلیم در پاریس بروز پنجشنبه بیان داشته است.

کری روز پنجشنبه گفت "ما بسوی دایرکردن یک جلسه احتمالی در نیویارک به پیش میرویم. زمان این جلسه تا هنوز مشخص نیست اما نشست که در عربستان سعودی برگزار شده است در این مقطع بسیار سازنده به نظر میرسد و ما نیاز داریم به نتایج کنفرانس منتظر باشیم. مگر من فکر میکنم همه بسوی مسیری در حرکت استند که میخواهند سریع داخل یک پروسه سیاسی شده و آن زیر نظر ملل متحد به پیش برده شود".

نشست گروه های مخالف سوریه در ریاض پایتخت عربستان سعودی در تلاش ایجاد یک خط واحد قبل از گفتگو های پیشنهاد شده با حکومت بشارالاسد است. این نشست که قرار است تا روز جمعه ادامه پیدا کند، شامل نماینده گان ائتلاف ملی سوریه که از سوی غرب پشتیبانی میشود و حتی بعضی گروه های شورشی اسلامی میباشد.

پلان صلح که ماه قبل از سوی ۲۰ کشور در ویانا روی آن توافق صورت گرفت اول جنوری ۲۰۱۶ را زمان آغاز مذاکرات صلح میان گروه های شورشی سوری و حکومت بشارالاسد تعین کرده است.

از سوی هم اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده به روز چهارشنبه با حضور یافتن در کمیتۀ خدمات نظامی مجلس سنا گفته است که اعزام نیرو های زمینی برای جنگ با داعش، اشتباه بوده و این چیزیست که دشمن، خواستار آن است.

این نشست در مورد بحث روی راهبرد دولت امریکا برای مقابله با داعش در عراق و سوریه برگزار شده بود.

ریاست این جلسه را که سناتور جان مکین به عهده داشت با بی حوصلگی خطاب به آقای کارتر گفت که تهدید داعش به ایالات متحده، حقیقی بوده و در مبارزه با آن گروه، وقت از دست میرود. آقا مکین تصریح کرد که موفقیت در مبارزه با داعش نیازمند حضور گسترده تر نیروهای نظامی و اطلاعاتی امریکا در عراق و منطقه است.

تلاش های مشترک

در ادامه انکشافات اوضاع در خاور میانه، قرار است به روز جمعه دیپلومات های ایالات متحده، روسیه و ملل متحد گردهم آمده و روی پیشبرد پروسه صلح در سوریه باهم تبادل نظر کنند.

گینادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری ریانویسی بیان داشته است که مسکو میخواهد از این نشست برای "تشدید تلاش های مشترک" استفاده کند.

از زمان اغاز حملات هوایی روسیه بر مواضع داعش در سوریه ایالات متحده و روسیه سعی کردند تا زمینه های مشترک همکاری را جستجو کنند زیرا هر دو کشور بصورت جداگانه اهداف را در خاک سوریه هدف قرار میدهند، جائیکه جنگ داخلی تا حال منجر به کشته شدن بیش از ۲۵۰۰۰۰ هزار تن شده است.

XS
SM
MD
LG