لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد با طالبان در پاکستان دیدار می‌کند


صدر اعظم پاکستان گفته است که کشورش دور بعدی مذاکرات را میان نمایندۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان و طالبان تسهیل کرده است.

عمران خان، صدر اعظم پاکستان روز شنبه ۲۴ قوس (۱۵ دسمبر) در یک سخنرانی در شهر پشاور گفت که اسلام آباد میزبان دور بعدی مذاکرات میان زلمی خلیلزاد، مشاور ارشد وزارت خارجۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان و نمایندگان طالبان افغان است.

مقام‌های امریکایی و پاکستانی در مورد تاریخ برگزاری ملاقات آقای خلیلزاد با نمایندگان طالبان افغانستان جزئیاتی نداده اند.

یک سخنگوی سفارت امریکا در کابل به صدای امریکا گفت: "ایالات متحده از هرگونه اقدام حکومت پاکستان برای همکاری بیشتر، به شمول تقویت مذاکرات میان طالبان و حکومت افغانستان استقبال می‌کند".

آقای خلیلزاد در دیدار دو هفته پیش با مقام‌های پاکستانی از آنان خواسته بود که از تمام امکانات خود برای تسهیل روند صلح افغانستان کار گیرند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز از همکاری پاکستان برای تسهیل روند صلح افغانستان خبر داده است.

آقای قریشی شنبه ۲۴ قوس (۱۵ دسمبر) گفت: "از آنان (طالبان) خواسته ایم که اسلحه را زمین بگذارند و برای گفتگو آماده شوند. پاکستان می تواند به این گفتگوها کمک کند. اما افغان ها، اعم از دولت، طالبان، و سایر گروه ها، مصالحه و گفتگو را باید ابتدا از خودشان آغاز کنند".

مقام‌های امریکایی و افغان همواره گفته اند که رهبران گروه طالبان در پاکستان مستقر بوده و از حمایت گستردۀ استخبارات آن کشور بهره‌مند اند. واشنگتن از پاکستان خواسته است تا از نفوذ خود بر طالبان افغان کار گرفته و آنان را به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان وادار کند.

XS
SM
MD
LG