لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد با غنی و عبدالله دیدار کرد


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده برای روند مصالحۀ افغانستان، روز یکشنبه (۷ اکتوبر) با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیۀ و شماری دیگر از مقام‌های افغان در کابل دیدار و در مورد "راه های تامین صلح در افغانستان تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها" صحبت کرد.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای غنی در این دیدار در پیوند به تلاش های دولت افغانستان در راستای موفقیت روند صلح و تامین امنیت صحبت کرد و آقای خلیلزاد نیز در مورد هدف سفرش به کابل و کشورهای منطقه معلومات داد و گفت "در این پروسه (روند صلح) مردم امریکا با حکومت و مردم افغانستان متحد می باشد".

قرار بود آقای خلیلزاد شنبه (۶ اکتوبر) به پاکستان سفر کند، اما پیش از سفر به اسلام آباد وارد کابل شد. نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور صلح افغانستان، در ادامۀ این سفر ده روزه‌اش به منطقه، به پاکستان، امارات متحدۀ عربی، عربستان سعودی و قطر نیز سفر می‌کند.

تا کنون مشخص نیست که آقای خلیلزاد با کدام مقام‌های امارات، سعودی و قطری دیدار خواهد کرد، اما گمان می‌رود که در سفر به قطر با نمایندگان طالب که در آن کشور نمایندگی سیاسی دارند، دیدار و گفتگو کند.

آقای خلیلزاد پس از ورود به کابل به رسانه های محلی افغانستان گفت "از هر چیزی که خداوند برایم داده، از تجربۀ که در مسایل بین المللی دارم، از تجربۀ که در مسایل منطقه دارم... از روابطی که در منطقه و دنیا دارم، در این راستا {روند صلح افغانستان} کار خواهم گرفت."

زلمی خلیلزاد، ۶۷ ساله، به صفت سفیر پیشین امریکا در افغانستان – از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ - نقش اساسی را در جریانات پسا طالبان بازی کرد و به خاطر بافت دادن و ایجاد تفاهم میان طرف های درگیر در افغانستان شهرت کمایی کرد.

پس از گزینش به صفت نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور روند صلح افغانستان، این نخستین سفر آقای خلیلزاد به کابل است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG