لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد و میلر در مورد صلح افغانستان با باجوه صحبت کردند


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان و سکات میلر، قوماندان ماموریت حمایت قاطع ناتو در دیدار با قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان در مورد روند صلح افغانستان صحبت کردند.

اردوی پاکستان روز دوشنبه هشتم مارچ (۱۸ حوت) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که این دیدار در قرارگاه مرکزی اردوی پاکستان در شهر راولپندی صورت گرفته است.

در خبرنامۀ اردوی پاکستان آمده است: "مسایل دو جانبه، امنیت منطقه و روند جاری صلح افغانستان در این دیدار بحث شد. هیات بازدید کننده، نقش پاکستان را در روند صلح افغانستان تمجید کرد."

پیش از سفر به پاکستان، آقای خلیلزاد با مقام‌های افغان به شمول رییس جمهور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در کابل دیدار کرده و پیش از آن با نمایندگان طالبان در دوحه ملاقات کرده بود.

در کابل، آقای خلیلزاد نامۀ انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده را به رییس جمهور غنی سپرد که در آن آقای بلینکن نگاشته است که واشنگتن از ملل متحد خواهد خواست تا یک نشست جهانی با حضور وزیران خارجه و فرستاده‌های ویژه امریکا، روسیه، چین، پاکستان، ایران و هند را برای بحث روی یک رویکرد واحد دربارۀ روند صلح افغانستان، برگذار کند.

یک‌روز پس از نشر شدن این نامه در رسانه‌ها، امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان معاون اول ریاست جمهوری افغانستان دوشنبه هشتم مارچ (۱۸ حوت) در سخنرانی در هفتمین سالیاد مارشال محمد قسیم فهیم گفت که نامۀ وزیر خارجۀ امریکا به رییس جمهور غنی رسیده است، اما به گفتۀ وی این نامه هیچ تغییری در موقف افغانستان در رابطه به صلح نخواهد آورد.

آقای صالح گفت که امریکایی‌ها و غربی‌ها حق دارند که در مورد سرنوشت سربازان شان نامه بنویسند، کنفرانس بگیرند و با طالب مذاکراه کنند، اما حق حکومت افغانستان است که سرنوشت ۳۰ میلیون جمعیت خود را معامله نکند.

وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در نامۀ خود به رییس جمهور افغانستان هشدار داده است كه اگر پیشنهادات تسریع روند صلح را فوراً بررسی نكند، ممكن است به تنهایی با تاخت و تاز طالبان روبرو شود.

XS
SM
MD
LG