لینک های دسترسی

Breaking News

صالح: از نامۀ وزیر خارجۀ امریکا نه نگرانیم و نه در موقف ما تغییر می‌آورد


معاون اول ریاست جمهوری افغانستان تایید کرده است که نامه‌ای از وزیر خارجۀ ایالات متحده به رییس جمهور غنی رسیده است، اما به گفتۀ وی این نامه هیچ تغییری در موقف افغانستان در رابطه به صلح نخواهد آورد.

امرالله صالح روز دوشنبه هشتم مارچ (۱۸ حوت) در سخنرانی در هفتمین سالیاد مارشال محمد قسیم فهیم گفت که امریکایی‌ها و غربی‌ها حق دارند که در مورد سرنوشت سربازان شان نامه بنویسند، کنفرانس بگیرند و با طالب مذاکراه کنند، اما حق حکومت افغانستان است که سرنوشت ۳۰ میلیون جمعیت خود را معامله نکند.

او با اشاره به نامۀ وزیر خارجۀ ایالات متحده به رییس جمهور گفت: "جوهر زعامت در همین لحظه معلوم می‌شود که از نامه، از بم، از دسیسه، از غوغا نترسد، نلرزد و سر اصل ایستاد شود. ما نه از این نامه نگران استیم. نه در موقف ما تغییر آمده و نه می‌آید."

امرالله صالح انتخابات را اصلی برای سپردن قدرت در افغانستان خواند و گفت که حکومت این کشور نمی‌خواهد "تحت هیچ شرایطی، به هیچ بهانه‌ای و زیر هیچ دسیسه‌ای" حق رای را از شهروندانش بگیرد.

همچنان معاون رییس جمهور افغانستان تاکید کرد که ایالات متحده از حکومت افغانستان خواهان تصمیم‌گیری دشوار شده که به گفتۀ او "انتخابات و پاسداری از قانون اساسی" است.

آقای صالح افزود که حکومت می‌تواند روی برگزاری انتخابات با طالبان صحبت کند، اما قانون اساسی را هرگز زیرپا نخواهد کرد.

او تاکید کرد: "به معامله‌ای در یک اتاق بین ۲۰ نفر که بیایند نسخه انحلال قانون ما را، نظام ما را و دستاوردهای ما را و از همه مهمتر حق رای را از توده افغانستان بگیرد، ابداً، ابداً، ابداً."

همچنان معاون رییس جمهور افغانستان گفت که حکومت و ملت این کشور صلح می‌خواهند، اما هیچ‌گاهی "صلح آمرانه" را در بعد "داخلی و خارجی" آن نمی‌پذیرند.

این واکنش در حالی است که در جریان سفر زلمی خلیلزاد به کابل انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان هشدار داده است كه اگر پیشنهادات تسریع روند صلح را فوراً بررسی نكند، ممكن است به تنهایی با تاخت و تاز طالبان روبرو شود.

در نامه آمده است: "آقای رییس جمهور باید برای شما روشن کنم که با ادامه بررسی سیاست ما در واشنگتن، ایالات متحده هیچ گزینه‌ای را منتفی نکرده است. ما ضمن بررسی گزینه های دیگر، خروج کامل نیروهای مان‌را تا اول ماه می نیز بررسی می‌کنیم."

آقای بلینکن از رییس جمهور غنی خواسته است تا در هفته‌های آینده با رقبای سیاسی و دیگران برای ایجاد یک جبهۀ متحد که افغان ها آن را "جامع و معتبر" بخوانند، کار کند. وزیر خارجۀ امریکا به آقای غنی هشدار داده است که بی‌اتفاقی میان رهبران افغان، سبب پیامد فاجعه‌بار در دهه ۹۰ شد و نباید چنین کاری باردیگر تکرار شود.

همچنان در این نامه از رییس جمهور افغانستان خواسته شده است تا "موقف سازنده‌ای" را در مورد پیشنهادهای زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان كه هفته گذشته به منظور آغاز دوبارۀ روند صلح با خود به منطقه آورده است، انکشاف دهد.

XS
SM
MD
LG