لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه ای: اگر امریکا توافق را پاره کرد، آنرا ریزریز می کنیم


آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، در سال ۲۰۱۶ نیز تهدید کرده بود که اگر واشنگتن توافق هسته ای را پاره کند، تهران آنرا آتش خواهد زد
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، در سال ۲۰۱۶ نیز تهدید کرده بود که اگر واشنگتن توافق هسته ای را پاره کند، تهران آنرا آتش خواهد زد

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، روز چهار شنبه گفت که تهران تا زمانی به توافق هسته ای پابند خواهد بود که قدرت های بزرگ جهان به آن احترام قایل شوند.

اما آقای خامنه ای هشدار داد که اگر ایالات متحده توافق را "پاره" کند "ما آنرا ریزریز می کنیم."

رهبر ایران در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ ایالات متحده نیز بدون ذکر نام دونالد ترمپ که در آن زمان نامزد ریاست جمهوری بود گفته بود که "نامزد های ریاست جمهوری امریکا هم حالا دارند تهدید می کنند که ما میایم و [توافق نامۀ هسته ای] را پاره می کنیم و نقد می کنیم. خوب آنان اگر پاره کنند، ما آنرا به آتش می زنیم."

اظهارات آقای خامنه ای پنج روز پس از آن بیان شد که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، توافق هسته ای با ایران را تایید نکرد و گفت که در نهایت این توافق را ممکن خاتمه دهد.

بر خلاف ایالات متحده، سایر کشور های امضا کنندۀ توافق هسته ای که شامل بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان می گردد، گفته اند که واشنگتن نمی تواند این توافق چندین جانبه را که توسط قطعنامۀ ملل متحد تضمین شده است، به صورت یک جانبه لغو کند.

آقای خامنه ای که عالی ترین مقام ایران است از حمایت سایر کشور های امضا کنندۀ توافق هسته ای استقبال کرد، اما آنرا را اقدام ناکافی خواند.

با وجود فشار های دوامدار کشور های اروپایی و ایالات متحده، رهبر ایران همچنین تاکید کرد که کشورش مصمم است برنامه میزایل های بالستیک خود را ادامه دهد.

آقای خامنه ای گفت "آنان باید از مداخله به برنامۀ دفاعی ما پرهیز کنند. آنان {اروپایی ها} می گویند چرا ایران میزایل دارد. شما چرا میزایل دارید. چرا شما سلاح هسته ای دارید."

XS
SM
MD
LG