لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان: طالبان به بایومتریک دست نیافته اند


جنرال کامه وال به صدای امریکا گفت که سال گذشته، طالبان با تصرف موقت کندز، به ماشین های بایومتریک دست یافتند.
جنرال کامه وال به صدای امریکا گفت که سال گذشته، طالبان با تصرف موقت کندز، به ماشین های بایومتریک دست یافتند.

وزارت های داخله و دفاع ملی افغانستان خبر دست یافتن طالبان را به سیستم بایومتریک رد کرد.

در یک اعلامیۀ وزارت داخله آمده است که پس از بررسی های دقیق، این وزارت با صراحت اطمینان میدهد که ادعا های دسترسی "هراس افگنان" به سیستم بایومتریک نادرست و بی بنیاد است. در اعلامیه افزوده شده که بخش مرکزی سیستم بایومتریک در کابل به شدت محافظت میشود که حاوی معلومات بوده، و بخش ساحوی آن صرف برای ثبت معلومات به کار میرود و در آن معلومات حفظ نمی شود.

وزارت دفاع هم در خبرنامهء جداگانه دست یافتن طالبان به معلومات بایومتریک پرسونل امنیتی و دفاع را رد کرد. "دستگاه بایومتریک مربوط ادارات مرکزی وزارت دفاع ملی بوده از محرمیت خیلی بالا برخوردار است و توسط متخصصین مورد اعتماد و ماهر استعمال شده و کاملاً محفوظ است".

صدای امریکا از نخستین رسانه هایی بود که بر استناد یک مقام ارشد امنیتی حکومت افغانستان، گزارشی را در رابطه با استفادۀ ماشین های بایومتریک ذریعۀ طالبان در ولایت کندز، به نشر سپرد. جنرال شیرعزیز کامه وال قوماندان زون ۸۰۸ پولیس دیروز در مصاحبه با تلویزیون آشنا گفت "ماه میزان سال گذشته کندز به دست طالبان سقوط کرد. در این میان آنها (طالبان) سیستم بایومتریک ما از ریاست امنیت و شعبات پاسپورت را با خود بردند و حالا انجینیرانی را یافته اند که آنرا فعال سازند. این سیستم حالا در ساحه با آنهاست".

جنرال کامه وال همچنان به نقل از کسانی که دیروز در کندز از طالبان رهایی یافتند، به تلویزیون آشنا گفت که طالبان نشان انگشت آنان را در یک آله آزمایش میکردند.

طالبان نیز در اعلامیه شان ادعا کردند که گویا "افراد نظامی" را از افراد ملکی به کمک نشان انگشت و سایر اسناد شناسایی کرده اند. تا کنون معلوم نیست که طالبان اگر از چنین ماشینی نیز استفاده کرده باشند، معلومات کسب شده از ربوده شدگان را، با چه دیتابیسی سرداده اند.

XS
SM
MD
LG