لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در کندز از دستگاه تثبیت هویت کار گرفته اند


شهر کندز سال گذشته برای مدت کوتاهی، به دست طالبان سقوط کرد
شهر کندز سال گذشته برای مدت کوتاهی، به دست طالبان سقوط کرد

طالبان مسلح اوایل صبح امروز در مربوطات ولایت کندز، حدود ۱۵۰ مسافر سوار در بس ها را اختطاف کردند و با آن که تعداد زیادی را دوباره رها ساختند، اما گفته میشود که تا کنون شش تن از آنها را کشته اند.

افرادی که آزاد شده اند، به مقامات امنیتی افغان گفته اند که طالبان در تشخیص هویت مسافران ربوده شده، از دستگاه مخصوصی کار گرفته اند. طالبان نیز با پخش خبرنامه ای ادعا کرده اند که آنان توانسته اند "افراد نظامی ملبس به جامه های ملکی" را از روی نشان های انگشت و سایر اسناد، شناسایی نمایند.

از جانب دیگر، شیر عزیز کامه وال قوماندان زون ۸۰۸ سپین زر پولیس به تلویزیون آشنا گفت که چند ماه قبل، حین سقوط شهر کندز، طالبان توانستند به دستگاه های بایومتریک یا تشخیص علایم هویتی دست یابند، و اکنون معلوم میشود که آنان قادر به فعال ساختن این دستگاه شده و از آن کار می گیرند.

مگر آقای کامه وال تأکید ورزید که در میان اختطاف شدگان واقعۀ امروز، هیچ سرباز یا پولیس برحال، وجود نداشت و کسانی که کشته شده اند، سربازان سابق و ترخیص یافته بودند و یکی هم، سرباز محلی بود. با آنهم، طالبان در خبرنامۀ شان گفته اند که آنها گویا بر اساس معلومات استخباراتی که به دست آورده بودند، ۲۶ تن از سربازان کماندو و پولیس را دستگیر کرده اند.

فرماندۀ زون ۸۰۸ پولیس عصر روز سه شنبه به تلویزیون آشنا گفت که طالبان جمعاً ۱۸ نفر را نزد شان نگهداشتند که سپس به کمک بزرگان قومی و مردم محل، ۱۰ تن آنان نیز رهایی یافتند و تا حوالی شام امروز، فقط هشت تن نزد طالبان باقی مانده بودند.

چگونگی واقعه

طالبان بس های حامل مسافران را، حوالی ساعت سه و نیم صبح، در ساحۀ انگور باغ ولسوالی علی آباد ولایت کندز ربودند. مقامات نظامی افغان میگویند، طالبان نخست مسیر این بس ها را تغییر داده و ۱۵۰ مسافر را به قریۀ عمرخیل برده و در آنجا مورد پرسش و تلاشی قرار دادند. در این جریان، ۴ تن از مسافران ربوده شده، مقاومت نشان دادند که از سوی طالبان با ضرب گلوله در جلو باشندگان محل، کشته شدند.

مقامات امنیتی می افزایند که بر اساس معلومات آنان، طالبان سپس افراد باقی مانده را ذریعۀ کشتی ها از دریای چاردره عبور دادند و به قریۀ امان الله بردند. در این اثنا نیز یکی از مسافران مقاومت نشان داده که از سوی طالبان زنده به دریا افگنده شد و اکنون تلاش ها برای دریافت جسد او جریان دارد. طالبان در خبرنامۀ شان گفته اند که شش نفر سعی میکردند از آنان فرار نمایند و در نتیجۀ از سوی طالبان کشته شدند.

پس از رسیدن به قریۀ امان الله، طالبان از افراد ربوده شده، در یک مسجد تحقیق آغاز کرده و به گفتۀ برخی از آزاد شدگان، نشان های انگشت آنان را در یک دستگاه بایومتریک آزمایش میکردند. طالبان گفته اند که افراد ملکی را پس از شناسایی رها نموده اند.

در همین حال، حیات الله قریشی ولسوال علی آباد ولایت کندز به خبرنگاران گفته است که طالبان در واقعۀ اختطاف امروز، یونیفورم اردوی ملی افغان را بر تن کرده بودند.

XS
SM
MD
LG