لینک های دسترسی

Breaking News

ادامهٔ حملات هوایی ترکیه بر مواضع کردها در سوریه؛ هشت جنگجوی کرد کشته شدند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

نیروهای کرد در شمال سوریه روز پنجشنبه ۲۴ نومبر (سوم قوس) اعلام کردند که در اثر حملات هوایی ترکیه بر کمپ الهول هشت تن از نیروهایشان کشته شده اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت ایالات متحده در بیانیه‌ای گفته است که در نتیجهٔ حملات نیروهای ترکی "هشت نفر از جنگجویان ما که مسوول حفاظت از کمپ بودند، کشته شدند".

پس از سرنگونی خلافت خود خواندۀ گروه داعش، جنگجویان کرد تحت حمایت ایالات متحده بخش زیاد شمال و شرق سوریه را از چنگ جنگجویان دولت اسلامی یا داعش تصرف کردند و هزاران جنگجوی آن گروه یکجا با زنان و فرزندان شان دستگیر شدند و در کمپ الهول مستقر شدند.

بر اساس آمار ملل متحد، ۶۵ هزار نفر به شمول ۲۸ هزار سوری، ۳۰ هزار عراقی و حدود ۱۰ هزار شهروند کشورهای دیگر در کمپ الهول مستقر اند.

حملات هوایی نظامیان ترکیه بر مواضع کردها در سوریه، پس از انفجار مرگبار ۱۳ نومبر در شهر استانبول ترکیه که در آن هشت نفر کشته و بیش از ۸۰ نفر دیگر زخمی شدند، آغاز شد.

حکومت ترکیه گروه‌های کرد به شمول حزب کارگران کردستان را که از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد، مسوول انفجار استانبول می‌پندارد.

حزب کارگران کردستان که از چند دهه به اینسو درگیر جنگ خونین با حکومت ترکیه است، دست داشتن در انفجار استانبول را رد کرده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفته است که در حملات هوایی اخیر نظامیان ترکیه بر مواضع کردها در شمال شرق سوریه، کم از کم ۳۵ جنگجوی کرد، ۲۳ سرباز سوری و یک خبرنگار کشته و بیش از ۷۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

ترکیه گفته است که مواضعی را هدف داده است که از آن برای انجام حملات "تروریستی" بر خاک ترکیه استفاده می‌شد.

دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است که بمباران‌ روز پنجشنبه ترکیه، مواضع کردها را در ولایات حلب و حسکه و همچنین مواضع دولت سوریه را در شرق کوبانی در امتداد مرز سوریه و ترکیه هدف قرار داد.

به گفته این سازمان، هیچ تلفاتی در این حملات ثبت نشده است.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، هشدار داده است که نظامیان ترک عملیات زمینی را در سوریه انجام خواهند داد.

اردوغان روز دوشنبه ۲۱ نومبر به خبرنگاران گفت: "مقام‌های با صلاحیت، وزارت دفاع و لوی درستیز ما یکجا باهم در مورد سطح قوای پیاده که باید به کار گرفته شود، تصمیم خواهند گرفت."

ایالات متحده از نیروهای کرد سوریه و روسیه از حکومت بشارالاسد در سوریه حمایت می‌کنند و در حملات اخیر، ترکیه هم مواضع کردها و هم نیروهای طرفدار بشارالاسد را هدف قرار داده اند. ایالات متحده و روسیه هردو خواستار کاهش تنش شده اند.

پیش از این ترکیه بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ سه عملیات گستردۀ نظامی را علیه گروه‌های کرد مستقر در شمال سوریه انجام داده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG