لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ هوایی نظامیان هالندی در افغانستان غیرقانونی بود – محکمۀ هالند


یک محکمه در هالند روز چهارشنبه ۲۳ نومبر (دوم قوس) حکم کرد که یک حملۀ هوایی نظامیان هالندی که در سال ۲۰۰۷ در افغانستان صورت گرفت، غیرقانونی بوده است.

بر اساس حکم محکمه، به خانواده‌های غیرنظامیان کشته شده در این حمله که در ولایت ارزگان صورت گرفته است، باید غرامت پرداخته شود.

چهار شهروند افغانستان که در اسناد محکمه نامی از آنان برده نشده است، به خاطر این حملۀ مرگبار علیه دولت هالند در محکمه عارض شده بودند.

بامداد تاریخ ۱۷ جون ۲۰۰۷ جت‌های جنگی اف-۱۶ قوای هالند ۲۸ بم رهبری شده را در مربوطات ولسوالی چورۀ ولایت ارزگان پرتاب کردند که به گفتۀ محکمۀ هالند ۱۸ بم در ساحات احاطه شده اصابت کرده است.

محکمۀ هالند گفته است که چندین بم در یک محوطه‌ای اصابت کرده است که در آن کم از کم ۱۸ نفر که بستگان یک دیگر اند، کشته شده اند. محکمه گفته است که نیروهای هالندی در این حمله اهداف نظامی و غیرنظامیان را با هم به گونۀ مناسب تفکیک نکرده اند.

بر اساس این حکم: "محکمه فیصله کرده است که دولت هالند در آن زمان مدارک بسنده را ارایه نکرده است...معلومات کافی در دست است که یک فرمانده نظامی این ساحه را به عنوان هدف نظامی تشخیص داده است."

اسناد محکمۀ هالند حاکی است که قربانیان این بمباردمان مرگبار شامل همسر، دو دختر، سه پسر و یک عروس یکی از افرادی است که به محکمه شکایت درج کرده اند.

وکیلان مدافع حکومت هالند گفته اند که طالبان از محوطه‌ای که در آن غیرنظامیان می‌زیستند، برای مقاصد نظامی استفاده می‌کردند و از این رو حملۀ نظامیان هالندی بر این محوطه موجه بوده است.

اما قاضی‌ها گفته اند که کم از کم ۱۵ ساعت پیش از وقوع حمله هیچ گونه گلوله‌باری از این محوطه صورت نگرفته بود.

محکمۀ هالند گفته است که در مورد مبلغ دقیق غرامتی که باید به قربانیان این حمله پرداخته شود، در مراحل بعدی تصمیم گرفته خواهد شد.

وزارت دفاع هالند گفته است که در مورد حکم محکمه مطالعه و غور خواهد کرد.

دو سال پیش نیز یک نظامی هالندی که در سال ۲۰۰۷ در افغانستان ایفای وظیفه کرده بود، مدعی شده بود که نظامیان هالندی در سال ۲۰۰۷ با شلیک اسلحۀ سنگین بر خانه‌های رهایشی در ولسوالی چوره ولایت ارزگان ممکن سبب تلفات غیرنظامیان افغان شده باشند.

این نظامی هالندی در آن زمان به یک رسانۀ هالندی گفته بود که به وی دستور داده شد تا بر خانه‌ها در ولسوالی چوره ولایت ارزگان با سلاح سنگین شلیک کند چون به گفتهٔ او آمرین وی به حضور طالبان در آنجا مشکوک بودند.

به گفته این سرباز پیشین هالندی، دستور انجام حملات توپخانه‌ای بر روستای ولسوالی چوره ارزگان تنها به اساس استراق سمع مکالمات رادیویی جنگجویان طالبان گرفته شد و در جریان انجام این حملات، هیچ شلیکی از این روستا به سوی سربازان هالند نشد.

پس از ادعاهای این نظامی پیشین، وزارت دفاع هالند از سارنوالان آن کشور خواست تا در مورد پیگرد کنند.

XS
SM
MD
LG