لینک های دسترسی

Breaking News

در بشکیک حالت اضطرار اعلام شد


سورونبای جینبکوف، رییس جمهور قرغیزستان امروز نهم اکتوبر (۱۸ میزان) در بشکیک، پایتخت این کشور حالت اضطرار اعلام کرده و از اردوی این کشور خواست تا به ناآرامی‌ها خاتمه بخشد.

دفتر آقای جینبکوف امروز اعلام کرد که حالت اضطرار شامل قیود شبگردی و محدودیت های امنیتی شدید از ساعت هشت شام تا هشت صبح می‌باشد. این قیود از شام روز جمعه نهم اکتوبر نافذ و تا ۲۱ اکتوبر دوام خواهد کرد.

در فرمان رییس جمهور شمار نیروها ذکر نشده، اما به آنان دستور داده شده که "وضعیت را تحت کنترول در آورده"، از وسایط نقلیه نظامی استفاده کرده، پوسته های امنیتی افراز کرده و از درگیری مسلحانه جلوگیری کنند.

پیش از این رییس جمهور جینبکوف گفته بود که با منصوب شدن کابینهٔ جدید، او از سمتش استعفا خواهد کرد.

تظاهرات و تصرف ساختمان‌های دولتی توسط گروه های مخالف که در بین خود نیز اختلاف دارند سبب خلای قدرت در این کشور شده است.

کمیسیون مرکزی انتخابات قرغیزستان روز سه شنبه ششم اکتوبر پس از آن نتایج انتخابات پارلمانی آن کشور را باطل اعلام کرد که حامیان مخالفان حکومت آن کشور در پایتخت و دیگر شهرها تظاهرات گسترده را راه اندازی کرده و خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند.

با اعلام نتایج انتخابات که در آن دو حزب نزدیک و وابسته به سیاستمداران بر سر اقتدار بیشترین آرا را گرفته بودند، معترضان در بشکیک و چندین شهر دیگر قرغیزستان به جاده‌ها بر آمده و خواستار لغو نتایج انتخابات شدند.

کمیسیون مرکزی انتخابات قرغیزستان نتایج انتخابات را روز یکشنبه باطل اعلام کرد تا از تنش‌ها در این کشور جلوگیری شود.

در همین حال دوشخصیت برجسته مخالف حکومت امروز جمعه توافق کردند که از الماس بیک اتمبایوف، جانشین آقای جینبکوف منحیث رییس جمهور حمایت کنند، اما پیروان و سایر گروه‌های مخالف با برگزاری تجمعات با این تصمیم آنان مخالفت کردند.

روسیه که یک پایگاه نظامی در قرعیزستان نیز دارد، وضعیت این کشور را "آشفته و ناآرام" توصیف کرده است.

مخالفین در قرغیزستان به ۱۱ حزب تقسیم شده اند که هر حزب نمایندگی از یک قبیله می‌کند.

قرغیزستان از سال ۲۰۰۵ به دینسو شاهد برطرفی دو رییس جمهور در نتیجهٔ شورش مردمی بوده است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا که قرغیزستان نیز عضو آن است، گفته است که انتخابات روز یکشنبه در قرغیزستان به خوبی برگزار شده بود و نامزدان می‌توانستند رقابت عادلانه‌ای داشته باشند، اما این سازمان در مورد خرید و فروش آرا ابراز نگرانی شدید کرده است.

XS
SM
MD
LG